Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Nieuwe Haas een voorbode van de nieuwe Ferrari?

Haas had de eer om als eerste F1-team de nieuwe bolide voor 2024 te tonen. Natuurlijk, Mclaren liet al de opgefriste livery zien, maar Haas deed daar een schepje bovenop door daadwerkelijk ook het nieuwe chassis te laten zien. Het is niet gezegd dat Haas nog wat zaken aan het oog heeft onttrokken, maar met alles wat duidelijk wél nieuw oogt, moet je er toch vanuit gaan dat het op zijn minst in grote lijnen de nieuwe auto is.

VF24 15
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas F1

Onderstaande foto's maken dat ook duidelijk inzichtelijk. Ja de bovenste foto is steeds de auto die aan het publiek getoond werd bij de launch ruwweg een jaar geleden, maar gedurende het jaar is er maar één groot upgradepakket gekomen, een upgrade bovendien waarvoor Nico Hulkenberg al snel weer bedankte.

De aflopende sidepods die doen denken aan die van de Red Bull zagen we dus al wel in 2023, maar voornamelijk op de bolide van Kevin Magnussen, die wel vasthield aan de geüpgradede VF23.

Het afgeronde profiel van de sidepods loopt nagenoeg parallel aan de afgeronde engine cover, daar waar dit specifieke onderdeel vorig jaar nog zo opviel door diverse hoeken. Het geeft de bolide een wat zachter, minder agressief voorkomen.

Nieuwe airbox

Kijken we naar het bovenaanzicht van de auto, dan zien we dat de cockpit wat verder naar achteren is geplaatst en de sidepods ook wat meer teruggetrokken zijn, met uitzondering van de voor de Red Bull zo kenmerkende onderlip aan de voorzijde van de sidepods.

Opvallend is ook de ronde airbox. Is dit een voorbode van wat we bij Ferrari mogen verwachten? Immers, Haas F1 koos in dit opzicht voor dezelfde ontwerpfilosofie als de Scuderia met een driehoekige airbox. Dat is goed te zien bij het vooraanzicht, waarbij ook de voorvleugel iets of wat in het oog springt.

Voorheen leek die aan weerszijden wat naar beneden te hangen, waardoor de auto een wat 'verdrietig' voorkomen had. Daar lijkt met met de VF24 vanaf te zijn gestapt. Let wel. Het zal vast niet de definitieve auto zijn en renders kunnen zaken op elke voor het team gunstige manier vertekenen, dus voor een definitief oordeel zullen we moeten wachten tot Bahrein.

Uiteraard zal ook onze huisanalist Paolo Filisetti zijn licht over de kwestie laten schijnen.

			© Haas F1
	© Haas F1

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen vindt vertrek Newey niet onoverkomelijk voor Red Bull