Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Nieuwe Haas: verkapte Red Bull-kopie met nieuwe Ferrari-snufjes

Haas liet als eerste team beelden van de bolide voor komend jaar zien. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, laat zijn licht schijnen over de VF-24.

VF24 15
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Haas F1

Het was vrij voorspelbaar dat de nieuwe VF-24 van Haas meer op het concept van de Red Bull RB19 gebaseerd zou worden. De VF-24 lijkt feitelijk heel erg op de RB19 van het team uit Milton Keynes, maar in werkelijkheid anticipeert het ook gedeeltelijk op enkele kenmerken die we mogelijk terugvinden op de Ferrari SF-24. De nieuwe bolide van de Scuderia wordt op 13 februari gepresenteerd.

De wielbasis van de nieuwe Haas lijkt hetzelfde te zijn als die van de VF-23, maar net als bij de Ferrari is de versnellingsbak ingekort, waardoor de gewichtsverdeling een beetje is veranderd. De lay-out van de ophanging is hetzelfde gebleven - push rod aan de voorkant en pull rod aan de achterkant -, maar de wishbones zijn verplaatst. Het bovenste element is verhoogd tot aan de bovenrand van het chassis, terwijl het achterste lager is geplaatst om ervoor te zorgen dat de neus tijdens het remmen minder wegzakt.

De punt van de neus eindigt ter hoogte van het tweede profiel van de voorvleugel. Verder lijkt de boog van het profiel vergroot te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sidepods

De sidepods lijken het meest op de Red Bull. De luchtinlaten met een langwerpige doorsnede zijn behouden en voorzien van een lagere flap om de luchtstroom breder naar de onderkant te leiden. Zoals verwacht is de zijwaartse crashstructuur verlaagd tot aan de onderkant van het chassis. Deze ontwikkeling zal vergelijkbaar zijn met de nieuwe Ferrari.

Een andere interessante ontwikkeling is dat de luchtinlaat van de motor geen driehoekige doorsnede meer heeft, zodat de radiator bovenop de airbox wordt gevoed. De horizontale openingen zijn, op dezelfde manier als bij Red Bull en Aston Martin, aan de onderkant van de motorkap geplaatst, terwijl de opening voor de hete lucht aan de achterkant behoorlijk groot is om voldoende warmte-uitwisseling te garanderen.

Over het algemeen ziet de VF-24 er vrij conventioneel uit en volgt het een zeer voorspelbaar pad qua concept. Het wordt interessant hoe het aerodynamische concept op het circuit zal werken, vooral als het gaat om de balans en downforce die door de vloer wordt gegenereerd.

Praat mee!

x
Maak kennis Ricciardo introduceert Franz Hermann's Australische neef