Red Bull is sinds de Grand Prix van Frankrijk sneller dan Mercedes op de rechte stukken. Volgens Mercedes komt dat door de verbeterde motor van Honda, volgens Red Bull zit 'm dat vooral in het voeren van minder vleugel, met minder drag en een hogere topsnelheid tot gevolg. Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport echter kan de 'nieuwe' Honda-motor op constante basis 13,6pk meer leveren dan de eerste motor van dezelfde configuratie. De publicatie baseert zich op bevindingen van Mercedes, dat daarbij vooral gekeken zou hebben naar de performanceverschillen tussen Pierre Gasly en Yuki Tsunoda. Tsunoda rijdt namelijk al langer met zijn tweede motor, terwijl Gasly net als Max Verstappen en Sergio Perez pas in Frankrijk de tweede motor aansprak. Die was niet weliswaar niet voorzien van hardware-updates (want die zijn verboden gedurende het seizoen), maar wel van softwarematige updates. Men concludeert dan ook dat als men door softwarematige updates de motor betrouwbaarder heeft weten te maken, men standaard een hogere motorstand kan aanspreken, met meer vermogen tot gevolg. Men weegt dat af tegen de optie dat de motor van Tsunoda door langer gebruik vermogen is verloren door slijtage, een theorie die men slechts deels logisch acht. AMuS claimt dat Honda nu met een klein verschil de sterkste motor is en maakt een inschatting van hoe de overige twee motorconstructeurs zich tot Honda verhouden. Ze gaan daarbij uit van een achterstand van zo'n 20 tot 25 pk voor de Renault-motor en zelfs 25 tot 30pk voor de krachtbron van Ferrari.
Meest gelezen