Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

Nieuwe motorregels hinten sterk op terugkeer verkapt KERS-systeem

Formule 1-coureurs krijgen in 2026 hoogstwaarschijnlijk weer de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer ze hun elektrisch vermogen willen gebruiken. In de nieuwe motorreglementen is de zogenaamde 'override'-modus opgedoken.

F1 stuur Mercedes
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA heeft een nieuwe update van het motorreglement voor 2026 naar buiten gebracht. Vanaf dat jaar gaan de reglementen flink op de schop en neemt de mondiale autosportbond nieuwe maatregelen om het inhalen te bevorderen. Het elektrische vermogen lijkt daarin een grote rol te gaan spelen. De coureur kan namelijk weer zelf gaan bepalen wanneer hij het elektrische vermogen wil gebruiken.

Artikel 5.4.8 van het technisch reglement voor 2026 stelt dat de coureurs toegang zullen hebben tot een 'override-modus' door middel van een druk op de knop. Zo zou de topsnelheid een boost krijgen en op kunnen lopen tot 355 kilometer per uur. Het lijkt in vele opzichten op het 'push-to-pass'-systeem uit de IndyCar én het KERS-systeem wat de Formule 1 tussen 2009 en 2013 gebruikte. De technische details van het systeem ontbreken nog, maar het lijkt er dus sterk op dat de coureur het zelf gaat bedienen.

Coureurs moeten goed nadenken wanneer ze het systeem willen inzetten, mede omdat het niet elke ronde gebruikt kan worden. Dan zou een coureur een energietekort riskeren, iets waar engineers rekening mee moeten houden bij het strategische gebruik van het systeem. Een coureur kan het vermogen inzetten om de rondetijd te verbeteren of een inhaalactie te plaatsen tijdens een race. In artikel 5.4.8 staat ook dat de energie-inzet van het ERS-K hybridesysteem zelf werkt tot 345 kilometer per uur. Daarna kan de 'override-modus' pas gebruikt worden.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China