Waarom zijn de taxichauffeurs boos?
De GP van Nederland is een evenement dat door honderdduizenden fans bezocht wordt. Om dit logistiek mogelijk te maken zijn de toegangswegen rondom Zandvoort hermetisch afgesloten. Alleen met speciale ontheffingen mogen mensen naar de kustplaats rijden. Dit geldt ook voor taxi's, waarbij er slechts een beperkt aantal ontheffingen is verleend. Deze zouden alleen bestemd zijn voor taxi's uit Zandvoort, maar naar verluidt zijn er ook andere taxistandplaatshouders met een dergelijke ontheffing. Een groep van zo'n 150 taxichauffeurs uit de regio Haarlem voelt zich achtergesteld en vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Om die reden dreigen ze met acties en is de druk op de gemeente opgevoerd.
Voorafgaand aan het Formule 1-weekend werd duidelijk dat circa 150 taxichauffeurs ontevreden zijn over de gang van zaken met het verlenen van toegangsbewijzen voor Zandvoort. Alleen taxi's uit Zandvoort zelf mogen in de omgeving van het circuit komen, waardoor de rest van de branche buitenspel zou worden gezet. De gemeente Zandvoort liet weten dat ze na ervaringen in de voorgaande jaren een grote stroom aan taxichauffeurs tegen wil houden, maar door het buitenspel zetten van de taxibedrijven buiten Zandvoort dreigt een protest te komen vanuit Haarlem. Een blokkade door deze groep is nog altijd mogelijk, maar alle partijen zijn in gesprek om het probleem op te lossen, zodat bezoekers geen hinder ondervinden tijdens de Grand Prix van Nederland. Bronnen binnen de taxibranche hebben aan RacingNews365 laten weten dat er nieuwe ontwikkelingen zijn in de situatie. De Haarlemse chauffeurs hebben uit andere regio's kennis genomen van een stapel 'extra toegangsbewijzen', waarbij taxi's buiten Zandvoort alsnog naar binnen kunnen rijden. De gemeente Zandvoort heeft echter laten weten keihard op te treden tegen dergelijke bewijzen: wie niet in het register staat, komt er niet in en kan maatregelen verwachten.
Compromis nog op donderdag verwacht
De gesprekken tussen de Haarlemse taxichauffeurs en de gemeente Zandvoort zijn sinds de eerste berichten onafgebroken doorgegaan en volgens de branche is hen verzekerd dat er op donderdag (vandaag, 24 augustus) een oordeel wordt geveld door de betrokken partijen. Hierbij krijgen de chauffeurs een definitief oordeel van wat wel en wat niet mag. Hierbij wordt ook gekeken naar de GP van Nederland in 2024, waar als compromis mogelijk coulanter zal worden gehandeld bij het uitgeven van toegangsbewijzen. De details van de afspraken zijn noch bij de taxichauffeurs, noch bij de media bekend. Pas als er een 'uitspraak' ligt, zullen de Haarlemse chauffeurs besluiten de protestactie te stoppen of toch door te gaan met bijvoorbeeld een blokkade van de wegen naar Circuit Zandvoort. Vanuit de taxibranche wordt benadrukt dat ze verdere escalatie willen voorkomen, maar een blokkade is nog niet van de tafel. Op de relatief rustige donderdag, de media dag op het F1-circuit, wordt naar verwachting duidelijk hoe en wanneer er wordt gehandeld. Alle partijen zijn hierbij eensgestemd dat de bezoekers van de race in Zandvoort zo min mogelijk hinder mogen ondervinden, al is de blokkade voor de Haarlemse chauffeurs pas van tafel als er wordt ingestemd met het voorstel van de andere partijen. RacingNews365 heeft een document met een stapel (mogelijk extra) toegangsbewijzen ingezien, waarbij de Haarlemse taxibranche van mening is dat de bewijzen in omloop zijn buiten Zandvoort en Haarlem. Volgens bronnen zijn er 'slechts' een kleine dertig chauffeurs die toegang hebben tot de omgeving van het circuit, maar exacte getallen worden door de partijen niet prijsgegeven.
Meest gelezen