Lewis Hamilton en George Russell waren aan het einde van de vrijdag allebei niet in de top tien te vinden en hoewel vrije trainingen niet alles zeggen, lijken ze nu al weer kansloos voor een goede klassering op zondagmiddag. Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, legt uit waar het aan schort en rept daarbij over een vicieuze cirkel.
"We hebben de grootst mogelijke moeite om temperatuur in de banden te krijgen, dus dat is iets waar we hard hebben moeten werken. We waren in de VT1 duidelijk competitiever dan in VT2 toen het wat koeler werd. Onze data onderschrijven dan ook dat we gewoon niet 'heet genoeg' zijn."
Anderen bekeken ook:
Weinig progressie
Volgens Shovlin moet Mercedes meer grip kunnen vinden als bovengenoemde probleem opgelost kan worden, maar juist dat stukje is makkelijker gezegd dan gedaan: "Onze coureurs hebben op dit moment niet het vertrouwen om veel snelheid mee de snelle bochten in te nemen en juist dat is nodig om temperatuur in de banden te krijgen waar we zo hopeloos naar op zoek zijn. Het is een vicieuze cirkel waarin we ons bevinden."
De conclusie van Shovlin is behoorlijk ontnuchterend: "Het was geen makkelijke dag, maar we beginnen dit jaar te wennen aan dat soort dagen", aldus Shovlin op de vrijdag, die op zaterdagmorgen moest concluderen dat Mercedes het lek nog niet boven lijkt te hebben. Ook in de derde vrije training stond Mercedes er niet goed bij met P8 voor Hamilton en P11 voor Russell.

Wie wint de Grand Prix van Australië 2022?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeBookmaker Unibet pakt opnieuw uit met een speciale Max Booster voor de GP van Spanje. Winst van Verstappen op het circuit waar hij in 2016 voor het eerste zegevierde, kan jou 50 keer je inzet opleveren!
Alleen geldig voor nieuwe spelers, minimum leeftijd 24 jaar. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x jouw inzet!