De nieuwe Red Bull van Max Verstappen en Daniel Ricciardo is een aerodynamisch meesterwerk uit de koker van ontwerper Adrian Newey. De ontwerper, die al tien wereldtitels won, heeft daarbij de grenzen opgezocht. Dit wordt goed duidelijk als we de nieuwe RB14 vergelijken met zijn voorganger, de RB13. Op onderstaande foto is de bovenste auto de RB13 van 2017 en de onderste de nieuwe bolide van Verstappen.
Duidelijk zichtbaar is hoe de bargeboards onder handen zijn genomen. Het gedeelte tussen de voorwielen en de sidepods was vorig jaar nog redelijk eenvoudig vormgegeven. Dit seizoen is het een complexe materie geworden. De bargeboards zijn veel groter en anders van vorm. Voor de sidepods zien we liefst vier lagen aan 'vanes' die moeten zorgen voor de juiste luchtstroming rondom dit gebied. Het is een gebied op de Formule 1 auto's wat zeer in ontwikkeling is en waar nog veel te winnen is. Het doel is meerledig: Allereerst is er lucht nodig in de sidepods om diverse onderdelen te koelen. Daarnaast moet de lucht zo optimaal mogelijk om de brede sidepods worden geleid en turbulente luchtstromen van de voorvleugel en/of voorwielophanging af te voeren. Of het complexe ontwerp zijn vruchten afwerpt zien we dit weekend tijdens de GP van Australië.
Meest gelezen