In het voorstel voor de toekomstige F1-motoren wordt vastgehouden aan de hybride 1.6 turbo motoren. Deze motoren mogen vanaf 2021 liefst 3000 RPM meer gaan maken dan de huidige versies, waarmee het geluid ook moet verbeteren. Fabrikanten krijgen minder vrijheid in de ontwerpkeuze van motorcomponenten om daarmee de kosten te beperken en nieuwe partijen de kans te bieden om in te stappen in de Formule 1. Er wordt om die reden ook afscheid genomen van de dure en complexe MGU-H. De MGU-K wordt krachtiger, waarbij de coureur tijdens de race de mogelijkheid heeft om deze te bedienen. Hiermee kunnen coureurs de batterij opladen om zo een aanval te plaatsen op hun concurrent.
Er is gekozen voor een enkele turbo met daarbij restricties op het gebied van het gewicht en de afmetingen. De auto's worden voorzien van een standaard batterij en diverse standaard elektronica toepassingen. Daarbij wordt ook ingezet op 'plug and play' veranderingen aan motor, chassis en versnellingbak. Op het gebied van brandstofverbruik wordt gesproken over strengere regels om het verbruik terug te dringen, wat bij moet dragen aan een duurzamer karakter. De regels worden in de komende twaalf maanden verder samengesteld, zodat er eind 2018 een volledige technische specificatie is.
Meest gelezen