Sinds dit jaar is er een ontwikkelingsstop voor motoren in werking getreden in de Formule 1. Dat houdt in dat de komende jaren de motoren niet meer verder mogen worden ontwikkeld en dus zijn 'bevroren'. Daarvoor zijn er twee deadlines in het leven geroepen.
De belangrijkste deadline was 1 maart 2022. Het grootste deel van de Formule 1-motoren van de leveranciers is toen bevroren en zij mogen deze niet meer doorontwikkelen om meer performance te vinden. De verbrandingsmotor, turbocharger, MGU-H en de uitlaat mogen sindsdien niet meer gewijzigd worden, mits het doel is om betrouwbaarheidsproblemen op te lossen.
De MGU-K, Energy Store en de Control Electronics mogen echter nog tot 1 september worden geüpdatet, onder voorwaarde dat het eerder dit seizoen nog niet is gebeurd. Aangezien alleen de GP van België voor die deadline nog op het programma staat, is het de verwachting dat enkele teams nieuwe motoren met verbeterde hybride systemen aan zullen treden op Spa-Francorchamps.
Maximale toegestane upgrademomenten van motoronderdelen 2022 - 2025
Motoronderdeel | 2022 | 2022 upgrade deadline | 2023 |
---|---|---|---|
Verbrandingsmotor (ICE) | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
Turbocharger (TC) | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
MGU-H | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
MGU-K | 1 | 1 september 2022 | 0 |
Energy Store (ES) | 1 | 1 september 2022 | 0 |
Control Electronics (CE) | 1 | 1 september 2022 | 0 |
Uitlaat | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
Brandstof | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
Motorolie | 1 | 1 maart 2022 | 0 |
Nieuwe motor voor Ferrari
Ferrari is een van die teams die bevestigd hebben dat ze na de zomerstop een nieuwe motor zullen introduceren. In gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com laat Mattia Binotto dat doorschemeren.
"Ja, we verwachten verbeteringen van het hybride systeem die ons gedurende de gehele periode van de engine freeze kunnen helpen. We zijn hard aan het werk, maar het zal geen keerpunt zijn", zo voorspelt de geplaagde teambaas.
Tegelijkertijd sluit Binotto uit dat hij en zijn team als tactiek nog meerdere andere nieuwe motoren zullen gaan installeren, net zoals Mercedes vorig jaar in het slot van het seizoen deed bij Lewis Hamilton.
"Ik denk niet dat dat een strategie is, maar juist een gevolg. Ook voor hen was dat zo, want dat was denk ik niet vooraf bepaald. Het is altijd beter om de sterkste, maar ook de betrouwbaarste motor te hebben", aldus de Ferrari-teambaas.
Overigens is de verwachting dat ook Red Bull gebruik zal maken van de kans om voor 1 september nog nieuwe onderdelen door te voeren. Dit hebben ze echter nog niet bevestigd.
Ook interessant:
Verstappen heeft daar de mokerslag aan Ferrari uitgedeeld
De zomerstop is ingegaan, maar de Formule 1-podcast van RacingNews365 gaat vrolijk door! In de eerste zomerspecial van de podcast blikken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de eerste seizoenshelft. Beluister hem hieronder!
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!