De slotfase van de Grand Prix van Singapore bleek een spannende want tot de laatste ronde was de top vier namelijk in één beeld te vangen. Het was Carlos Sainz die het veld leidde, met Lando Norris en beide Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton vlak achter hem. Sainz zag dat Mercedes met versere banden rap dichterbij kwam, en dit was het moment dat hij er bewust voor koos om Norris achter hem DRS te geven. Zo kon de McLaren-coureur zich verdedigen, en als dit goed uit zou pakken kon Sainz dan de Grand Prix winnen. Dit gebeurde ook, maar het was een risicovolle strategie van de Ferrari-coureur aan kop: één fout en hij zou de leiding aan Norris verloren zijn. Deze fout maakte de Ferrari-coureur niet, en wie wel een fout maakte was Russell in de laatste ronde. Hierdoor kon Hamilton de laatste podiumplek claimen, naast Norris en Sainz, die de race op het Marina Bay Street Circuit won en daarmee een overwinningsreeks van Max Verstappen doorbrak.
"George kon mij niet inhalen met een voordeel van vijf, zes tienden"
De McLaren-coureur laat weten dat gedurende die spannende laatste stint zijn focus lag op het beschermen van zijn tweede plaats: "George kon mij niet inhalen; hij had moeite met mij inhalen toen hij een voordeel had van vijf, zes tienden, dus de kans dat ik Carlos zou inhalen met misschien een tiende verschil, was nihil", zo legt hij uit in de persconferentie na de race. De overwinning zat er dus echt niet in in Singapore. "Het was nergens voor nodig om te proberen hem in te halen. Hoe meer ik hem zou aanvallen, hoe kwetsbaarder ik waarschijnlijk zou zijn geweest voor de twee mannen achter, en dan had ik waarschijnlijk niet hier gezeten of op het podium gestaan, als ik een ander spel had gespeeld."
"Perfect uitgevoerd"
De laatste paar ronden waren het moment dat de F1-kijker thuis op het puntje van zijn stoel zat, met vier coureurs van drie verschillende teams die kans hadden op de overwinning. "Het waren zeker een paar stressvolle laatste ronden. Toen de VSC kwam denk ik dat we beide wisten dat we 1,5 stint moesten rijden om te proberen het gat zo groot mogelijk te maken (naar Mercedes, red.). Maar ze wisten bij ons te komen. En toen was het belangrijkste om geen fouten te maken", aldus Norris. Op een gegeven moment werd de Brit geholpen door de man aan kop, Carlos Sainz. "Ik wist dat George veel druk op me zou gaan zetten. Dat deed hij ook en ik moest behoorlijk verdedigen in bocht 15, of 14. Dit was het moment dat Carlos besloot zich wat terug te trekken en toen was er een klein gaatje en hierdoor kreeg ik DRS, wat erg nuttig was." "Dus ik denk dat we het samen slim hebben gespeeld om de Mercs achter ons te houden. De laatste ronde had ik wat meer adempauze." De ademruimte werd veroorzaakt door de crash van Russell achter hem, maar niet veel later overkwam de McLaren-coureur precies hetzelfde: "Ik raakte de muur daar waar George ook de muur raakte, maar ik raakte hem met de voorkant, dus ik schoot een beetje in paniek en dacht dat ik misschien alles had verprutst. Desondanks was alleen het stuur was beschadigd, in de zin dat het niet meer in het midden stond. Maar gelukkig was het niet meer dan dat. Dus een geweldige race, een stressvolle race van start tot finish. Veel management, maar perfect uitgevoerd."
Meest gelezen