Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2024

Norris en Russell snappen niets van cruciaal besluit wedstrijdleiding: "Het is gewoon oneerlijk!"

De openingsronden van de Grand Prix van Monaco eindigden uiteindelijk met een aantal bijzondere taferelen en beslissingen en niet alle coureurs zijn het eens met de wedstrijdleiding. Lando Norris en George Russell zetten bijvoorbeeld vraagtekens bij het besluit omtrent de lekke band van Carlos Sainz.

Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste ronde tijdens de Grand Prix van Monaco bestond uit één en al chaos. Carlos Sainz kwam Oscar Piastri tegen op de baan, met als gevolg een lekke band voor de Spanjaard én een beschadigde vloer voor Piastri. Sergio Perez en Kevin Magnussen kregen het met elkaar aan de stok, waarna enkel de cockpit van de auto van de Mexicaan overbleef. Tot slot kwamen ook de Alpine-coureurs elkaar tegen op de baan, wat uiteindelijk in tranen eindigde voor Esteban Ocon. De Fransman kon na afloop van de race dan ook rekenen op een serieuze tik op de vingers van het team. 

Alle incidenten volgden elkaar in rap tempo op en de wedstrijdleiding leek even op adem te moeten komen alvorens er serieuze beslissingen genomen konden worden. Lando Norris en George Russell waren echter niet te spreken over de uitkomsten en dat staken ze na afloop van de race dan ook niet onder stoelen of banken. De beide heren bestempelen de terugplaatsing van Sainz, de Spanjaard mocht weer als derde aan de herstart beginnen, als een oneerlijk voordeel, want volgens de Britten was Sainz juist de schuldige in het hele verhaal.

Norris legt tegenover onder meer RacingNews365 uit hoe de beslissing van de wedstrijdleiding zijn eigen race beïnvloedde. "Het is altijd leuk om hier te rijden, maar uiteindelijk blijft er in de meeste gevallen niet veel over om nog voor te strijden. Vooral met die rode vlag aan het begin van de race, want dat heeft zo ongeveer al mijn mogelijke kansen verpest. Dat is best jammer, want Carlos had best wel wat geluk. Zonder die rode vlag zou hij eruit hebben gelegen, want die lekke band had hij echt aan zichzelf te danken." 

De vierde plek van Norris ging al snel gepaard met een bittere nasmaak, al begrijpt hij wel dat het is wat het is. "Het was vervelend dat hij daarna weer op die derde plek terug werd gezet, want daardoor moest ik ook weer vanaf de vierde plek beginnen. Maar soms win je en soms verlies je, want je kan niet altijd geluk hebben met rode vlaggen. In dit geval verloren wij dus heel erg veel en konden we eigenlijk weinig doen om het recht te trekken, want er waren geen pitstops. We konden alleen maar ontzettend langzaam rijden."

"Maar ja, dat zijn de regels. Ik denk dat het in dit geval juist ging om het feit dat hij zelf de fout maakte, want hij reed zelf tegen Oscar aan. Ik vind niet dat het de eerlijkste beslissing is, maar er zijn momenten geweest waarop ik er juist met een voordeel vanaf kwam. Als je er over nadenkt is het gewoon frustrerend en oneerlijk, want iemand maakt zelf een fout, maar omdat een aantal auto’s de lijn nog niet voorbij zijn wordt dat teruggedraaid... Het is oneerlijk. Het is alleen niet mijn taak om daar over na te denken."

Russell introduceert mogelijke oplossing

Ook Russell zag al zijn kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen door de beslissing van de wedstrijdleiding. De lekke band van Sainz opende haast de deur richting het podium, maar het mocht niet baten voor Russell. "Ik dacht echt wel dat ik het allemaal voor elkaar had en toen ik iedereen voor me op de medium banden zag starten dacht ik echt dat er nog een kans zou komen. Die lekke band van Carlos was het laatste stukje dat de puzzel compleet maakte, want toen wist ik zeker dat er een kans zou komen om voor het podium te vechten."

Toen de Spanjaard de herstart vanaf de derde plek aan mocht vangen wist Russell echter al voldoende: het zou heel lastig gaan worden om nog een plek te klimmen tijdens de race. Al snel bleek dat hij het bij het rechte eind had. "Het is zo lastig om te racen hier in Monaco en er moet echt een oplossing komen om het op zondag interessanter te maken. Als we hier allemaal met de zachte banden gaan rijden, redden we het niet tot het einde van de race. Dan moeten we misschien zelfs twee keer naar binnen. Het hele weekend op zachte banden rijden zou al veel problemen oplossen, denk ik."

Als het aan Russell ligt had de race van Sainz er in ieder geval heel anders uitgezien dan nu het geval was, want de Brit zou zelf nooit gekozen hebben voor de beslissing die de wedstrijdleiding maakte. Wat Russell betreft heeft men bij de wedstrijdleiding juist incorrect gehandeld en zou het niet correct zijn om Sainz terug op de derde plek plaats te laten nemen. "Ik zou toch eigenlijk zeggen dat dat niet correct is. Ik ken de echte regel niet precies, maar het was wel vreemd."

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training