Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Norris haalt uit naar Pirelli: "Banden voldoen niet aan de F1-standaard"

Lando Norris haalt uit naar Formule 1-bandenleverancier Pirelli. De banden in de koningsklasse moeten van uitmuntende kwaliteit zijn, maar dat is volgens de McLaren-coureur niet het geval.

Norris werd weliswaar zesde in de Formule 1 Grand Prix van Australië, maar tijdens het raceweekend had hij veel moeite met het op temperatuur krijgen van zijn banden. Het raceweekend in Melbourne was iets kouder dan men aldaar gewend is, wat zorgde voor problemen met de banden van Pirelli. De McLaren-coureur legt aan de media, waaronder RacingNews365, uit wat het probleem was. "De zachte banden hadden een temperatuur van 65 graden en ik kan niet beschrijven hoe slecht de grip was op het asfalt. De temperatuur was niet het probleem, maar de band werkt gewoon niet en op dit circuit met deze buitentemperatuur is de grip gewoon slecht." Weinig grip in combinatie met de asfalttemperatuur zorgde volgens Norris voor de vele ongelukkige incidenten. "Daarom zag je iedereen ook van de baan schieten of zich verremmen in bocht 1. De banden zorgen niet voor grip, dus je moet wel extreem vroeg remmen. Dat zorgt weer voor chaos en incidenten." "Een goede race rijden zonder chaos en sukkelige momenten is zeker mogelijk als we banden hebben die ons grip geven, maar op deze manier wordt het lastig. Dit is niet voor iedereen hetzelfde, maar je racet terwijl er geen grip is. We moeten banden hebben die aanvoelen alsof ze op een F1-bolide horen te zitten, de absolute top van de autosport. Op zondag voelde het echter verschrikkelijk. Het voldeed niet aan de F1-standaard"

Pirelli verklaart problemen bandentemperatuur

Na afloop van de race in Melbourne legde Pirelli uit dat het opwarmen van de banden bij de eerste herstart minder makkelijk ging door onder meer een ongebruikelijk langzame ronde van Lewis Hamilton richting de startgrid. Ondertussen koelde het tijdens de race ook sterk af tot een temperatuur van zo'n tien graden boven nul tegen het einde van de GP van Australië, wat het de coureurs moeilijker maakte om de banden op temperatuur te krijgen bij de tweede herstart.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"