De Grand Prix van Mexico, die wordt verreden op het Autódromo Hermanos Rodriguez, is voor de coureurs en teams altijd een uitdaging op zich. Het circuit ligt op meer dan 2000 meter hoogte en de verraderlijke delen van de baan zorgen eigenlijk altijd wel voor spanning. En dan komt de strategie voor de race ook nog om de hoek kijken.
Bandenfabrikant Pirelli komt zoals gewoonlijk met een overzicht van de ideale strategieën, en voor de race in Mexico komt een eenstopper daarin het vaakst naar voren. Van de vijf gegeven opties zijn er maar liefst vier een eenstopper.
De coureurs en teams hebben in dat opzicht wel de nodige vrijheid. Pirelli raadt aan te starten op mediums of softs, en de harde band pas later in de race te gebruiken. De kans dat dat laatste gebeurt is echter heel klein, aangezien Pirelli een compound heeft thuisgelaten en de C2-band waarschijnlijk net te hard en te langzaam is.
Wel ligt er een uitdaging voor de teams. De zachte band moet namelijk minimaal drie ronden langer mee, en de mediums zelfs een ronde of 16 langer, ten opzichte van een strategie met harde banden (wat vooral met gebruikte banden een uitdaging zal zijn). Met een tweestopper ontloop je dat probleem, maar in dat geval heb je wel twee setjes bruikbare zachte banden nodig.
Bekijk de ideale strategische opties van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nadeel voor Verstappen
Over de zachte compound gesproken, niet iedereen beschikt nog over nieuwe sets. Zo zien we dat de meeste coureurs die in de top tien kwalificeerden (en dus Q3 haalden en meer zachte banden nodig hadden tijdens de kwalificatie) tegen een klein nadeel aanlopen.
Max Verstappen, Oscar Piastri, Lewis Hamilton en de beide coureurs van Mercedes hebben vier gebruikte setjes softs over, maar beschikken niet meer over ongebruikte sets. Dat terwijl Lando Norris en Charles Leclerc nog wél over een setje nieuwe zachte banden beschikken. Wat de harde en medium banden betreft is het verder gelijk tussen de coureurs van de topteams.
Norris en Leclerc hebben zo dan ook een heel licht voordeel op Verstappen, die er sowieso al niet echt vertrouwen in heeft nog richting het podium te kunnen. Verstappen gleed veel op het uitdagende circuit, waardoor zijn bandenslijtage normaal gesproken hoger ligt. Zijn softs zijn dan dus sowieso ook nog eens een beetje ouder dan Norris.
Leclerc is de enige die op basis van strategie over gelijke wapens beschikt, want hij heeft exact dezelfde bandensets over voor de race en start schuin achter Norris. Hij greep in de kwalificatie net naast poleposition, maar toonde tijdens de trainingen wel aan dat Ferrari goed voor de dag komt in Mexico.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!