Lando Norris baande zich met het nodige geweld een weg naar voren in de openingsronde van de GP van Singapore. De Brit schampte de achterkant van de RB21 van Max Verstappen, waarna zijn wielen in contact kwamen met die van Oscar Piastri. Wat volgde was een duidelijk boze Piastri over de boordradio. Norris eindigde de race uiteindelijk als derde, terwijl Piastri genoegen moest nemen met P4.
Twee weken later, in Austin, laat Norris weten dat hij in gesprek is geweest met McLaren en Piastri naar aanleiding van het contact. Het team gaf hem de volledige verantwoordelijkheid voor het contact. De Brit laat weten dit geaccepteerd te hebben en gaat in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365, verder in op wat er tijdens de bijeenkomst werd besproken.
"De gesprekken waren onvermijdelijk. Het team hield mij verantwoordelijk en dat lijkt me redelijk. We hebben vanaf dat moment vooruitgang geboekt door te begrijpen wat de gevolgen waren voor mezelf, en om te voorkomen dat er iets ergers gebeurt, wat dan weer aanleiding zou geven tot controversiële discussies na de race."
"Tegelijkertijd neem ik net zoveel risico om mezelf uit de race te rijden zoals bij wie dan ook, of dat nu Oscar is of iemand anders. Het is dus duidelijk iets dat ik wil vermijden. Een van mijn sterke punten sinds mijn komst in de Formule 1 is contact vermijden en mezelf in de race houden. En één ding waar we als team altijd goed in zijn geweest, is om een kader op te bouwen waarin wij als coureurs elkaar kunnen vertrouwen. Dat is een groot deel van de reden waarom wij een sterker team zijn dan alle anderen."
De rol van Stella
Norris gaat vervolgens verder met het prijzen van het team en teambaas Andrea Stella in het bijzonder: "Soms zijn de gevolgen van bepaalde situaties niet positief, maar tegelijkertijd is het duidelijk dat Andrea er vooral belang bij heeft om de positieve sfeer binnen het team te behouden."
"Dat teamwork heeft ons van een plek in de achterhoede een paar jaar geleden, naar het best presterende team van nu gebracht, waarbij we twee coureurs hebben die elkaar meer uitdagen dan bij enig ander team op de grid. En als die twee coureurs strijden om overwinningen, ontstaan er vanzelf ook wat lastigere momenten."
"Maar ik denk dat de reden dat we daar goed mee om kunnen gaan, aan beide kanten, vooral aan Andrea's leiderschap ligt. Dat leiderschap en de gesprekken die hij voert, zorgen ervoor dat het team op koers blijft. Zijn absolute prioriteit is het behouden van het moraal en het kader dat we hebben neergezet, waar ik al jaren deel van uitmaak, maar wat vooral is ontstaan toen Andrea teambaas werd een aantal jaren geleden. Hij wil de kwaliteit en de kracht van het team behouden."
Ellebogenwerk?
De vraag is of Norris in de toekomst voorzichtiger wordt wanneer hij in de buurt van Piastri rijdt: "Het simpele antwoord is dat er contact was tussen de twee auto’s, en dat is iets wat we altijd willen vermijden. Het doel is natuurlijk niet om tegen elkaar aan te botsen. Dit was geen crash; het was iets veel kleinschaligers. Toch willen we niet dat het zelfs zo ver komt, want dat veroorzaakt dit soort problemen, en dat is nooit goed."
"Uiteindelijk geldt dat dit racen is, en het is moeilijk om altijd perfect te zijn. Ik wilde niet dat dit gebeurde, maar ik laat een kans nooit zomaar liggen. Er was een opening, ik ging ervoor, en wat er gebeurde, gebeurde, maar dat verandert niets aan hoe we racen. Het team en ik willen simpelweg voorkomen dat dit soort incidenten opnieuw plaatsvinden. Daarom werd ik ook verantwoordelijk gehouden voor wat er gebeurde."
Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Verenigde Staten? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!