Met McLaren is het dit seizoen zo dat ze er op de zaterdagen wat beter bij zitten dan op de zondagen. Hetzelfde zien we bij bijvoorbeeld Ferrari, dat terwijl een team als Mercedes vaak op zondag juist wat sterker oogt. Waar heeft dat volgens Lando Norris mee te maken? En hoe komt het dat Red Bull op beide vlakken sterk is? "In ons geval is dat niet heel anders dan normaal. Ook vorig jaar bijvoorbeeld leken we op zaterdag wel wat sterker dan op zondag. Dit jaar is bovendien alles wel wat lastiger met de banden. Je hebt echt de juiste balans nodig om alle aspecten met elkaar samen te laten werken." "Je ziet dat Red Bull dat allemaal heel goed voor elkaar heeft en dat maakt dat een auto makkelijker te besturen is", aldus Norris ten overstaan van onder andere RacingNews365 . En dan is meer dowforce vinden alleen niet genoeg, weet de Brit. "Als we over dezelfde downforcelevels zouden beschikken als Red Bull, zouden we ze nog niet verslaan vanwege de karakteristieken die de auto's nu eenmaal hebben. Die bepalen hoe auto's door een bocht gaat en hoe ze omspringen met de banden en dat maakt dat een team als Ferrari op zaterdag heel snel kan zijn, terwijl het op zondag flink wat performance tekortkomt."
Geen enkel circuit ligt deze McLaren
"Op de achtergrond speelt een heel groot totaalplaatje", concludeert Norris. "Het gaat er niet om dat we voor en achter 30% meer weten te vinden, maar bijvoorbeeld wel om het behouden van die 30% in de bochten. Dat spel is veel gecompliceerder dan we zouden willen." Na dit wat zwaarmoedige betoog, krijgt Norris de vraag voorgelegd welke circuit de McLaren-bolide beter kunnen liggen. Het antwoord dat daar op volgt is niet opbeurender: "Om eerlijk te zijn ligt geen enkel circuit ons."
Meest gelezen