De Grand Prix van Japan was de eerste race dit seizoen die niet door McLaren werd gewonnen. Max Verstappen behield bij de start de leiding en kon door de karakteristieken van het circuit volledig onbedreigd naar zijn eerste overwinning van het jaar rijden. Inhalen bleek vrijwel onmogelijk in Japan en door de vuile lucht achter zijn auto kon titelrivaal Lando Norris op geen enkel moment echt dichtbij genoeg komen.
Wanneer Norris gevraagd wordt hoe hij zijn tweede plaats ervaart, vat hij het met één woord samen: 'Moeizaam'. Verstappen liep bepaald niet weg van zijn Britse rivaal, maar het lukte Norris ook niet om Verstappen voorbij te gaan. "Hij kon door de schone lucht zijn positie behouden en maakte geen fouten. Hij reed gewoon een goede race. De race was achteraf gezien al in de kwalificatie gewonnen, zoals Max ook zei."
Het was niet alleen maar negatief voor Norris. "Onze snelheid was waarschijnlijk iets beter, maar niet genoeg om door die vuile lucht te komen en binnen de DRS te komen. Inhalen is al helemaal een ander verhaal, want het was vrijwel onmogelijk om hier in te halen. We probeerden het een en ander en misschien hadden we wat meer moeten doen met de strategie. We gingen om een of andere reden in dezelfde ronde naar binnen. Dus genoeg te bespreken, maar het waren veel punten voor het team en wat goede punten voor mij. We hadden natuurlijk liever meer gehad, maar soms moet je de tweede plaats accepteren."
Veel laten liggen
Wat betreft de strategie was er niet heel veel speelruimte. Er werd maar één pitstop gemaakt, en doordat Verstappen en Norris in dezelfde ronde naar binnen gingen, kwamen ze ook in dezelfde volgorde weer naar buiten.
Er waren zeker nog wel wat opties, maar volgens Norris is dat makkelijk praten achteraf. "Misschien had ik nog wat langer door kunnen rijden of hadden we eerder een stop kunnen maken. Maar dan loop je weer het risico met een safety car enzo. Het is makkelijk om achteraf te zeggen: 'je had dit of dat moeten doen', maar als ik twee rondes eerder naar binnen was gegaan en er was dan een safety car gekomen, dan hadden we ook voor schut gestaan. Je kan ze ook niet allemaal winnen en dat moet je soms accepteren."
Wel was er één element waarin de McLaren tekort leek te komen ten opzichte van de Red Bull. "We hebben dingen waar we aan moeten werken. We waren erg goed in de delen met hoge snelheid, waarschijnlijk de beste auto van allemaal. In de langzamere stukken lagen we flink achter op de Red Bull en daar hebben we in de kwalificatie veel laten liggen. Dus dat hebben we ook verloren in de race. Genoeg om aan te werken dus."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!