Het gaat in 2024 nog niet bepaald lekker voor Alpine. Het team heeft, net als Williams en Stake F1 Team, nog geen punten weten te behalen gedurende de eerste vijf races van het seizoen. Ondertussen nam het technische management massaal de benen en moest er opnieuw een reorganisatie plaatsvinden.
In China zaten ze het dichtst in de buurt van een top 10-klassering met Esteban Ocon op de elfde plek en Pierre Gasly op P13. Het grootste probleem van de bolide is het gebrek aan tractie, liet teambaas Bruno Famin eerder weten aan de pers, waaronder RacingNews365.
In een interview met Xinhua legt Ocon uit dat er in de simulator gedurende de winterstop al te zien was dat de bolide niet snel genoeg was. "We zagen heel snel aan de simulatortijden in november dat we niet genoeg progressie hadden gemaakt, dat is duidelijk."
Voorlopig geen oplossingen
De Fransman vervolgt: "Totdat je de auto daadwerkelijk neerzet in de kwalificatie, weet je niet zeker of dit het geval zal zijn. Maar als je er nu mee rijdt, is het geen moeilijkere auto (dan in 2023, red.). Het is gewoon zo dat de anderen een stap vooruit hebben gezet en wij niet genoeg hebben gedaan.”
Inmiddels weet het team waar de problemen van de A524 vandaan komen, de oplossingen zijn alleen nog niet gevonden. "We hebben de problemen geïdentificeerd. Het is duidelijk dat het oplossen ervan niet op de een of andere dag gaat lukken. Het gaat tijd en toewijding kosten, maar het is een goed iets dat we de problemen hebben gevonden en we moeten proberen om ons best te doen", gaat Ocon verder.
"Als we twee of drie tienden vinden, zijn er vijf of zes posities te pakken. Elk team ontwikkelt zich op hetzelfde moment, je moet dus de anderen zien te overtreffen. Je zet soms een stap voorwaarts zonder dat je het ziet, omdat de rest van het veld dat ook heeft gedaan."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!