Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Esteban Ocon

Ocon noteert verbeterpunten Alpine: "Nu gaan mensen mijn telefoon proberen te stelen!"

Esteban Ocon is inmiddels een gevestigde naam in de Formule 1. De Fransman rijdt al een tijdje voor Alpine, een team dat voorlopig moeite heeft om de stap naar de absolute top te zetten. Ocon vertelt in een exclusief interview met RacingNews365 hoe hij op perfectionistische wijze de auto en zijn prestaties probeert te verbeteren.

Ocon Abu Dhabi
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Alpine beleefde een roerig jaar in de Formule 1. Het Franse team nam afscheid van heel wat kopstukken en zag aan het begin van 2023 in Pierre Gasly een nieuwe coureur toetreden. Een ding blijft wel al seizoenen lang hetzelfde: de positie van Esteban Ocon. De 27-jarige Fransman rijdt sinds 2020 voor Alpine, wat op dat moment nog Renault heette. Zijn absolute hoogtepunt vond plaats in 2021, toen Ocon de knotsgekke Grand Prix van Hongarije wist te winnen. Het was een droom die uitkwam.

Die knappe zege krijgt voorlopig geen vervolg. Alpine heeft moeite om het middenveld te ontstijgen en reed afgelopen seizoen wederom een beetje in niemandsland. De ondergrens wordt nooit bereikt, maar tegelijkertijd zetten andere teams grotere stappen. Aston Martin en McLaren wisten namelijk wél het gat met de topteams te verkleinen, waardoor Alpine als zesde eindigde in het constructeurskampioenschap. De achterstand op de nummer vijf, Aston Martin, bedroeg 160 punten en de voorsprong op de nummer zeven, Williams, 92 punten. Het tekent de situatie, al pakten Ocon en Gasly allebei wel een mooie podiumplaats in Monaco en Zandvoort.

Als Ocon in een exclusief interview met RacingNews365 terugblikt op 2023, beaamt de coureur dat het een wisselvallig seizoen is geweest. "We hebben een aantal ups en downs gekend. Dat is uiteraard niet ideaal gedurende een seizoen. Maar ik denk dat we ook wat goede momenten hebben meegemaakt, zoals de GP van Monaco en België, waar we heel sterk voor de dag kwamen. En iedere keer als we een kans hadden, pakten we hem ook. Dat is fantastisch en dat moeten we voortzetten."

"Ik weet niet of het realistisch is, het boeit me ook niet"

Ocon benoemt terecht de sterke momenten, maar onderstreept tegelijkertijd dat Alpine en hij nog veel werk moet verzetten. "We moeten aan de snelheid van de auto werken. Het is duidelijk dat een aantal teams het beter hebben gedaan en sterkere updates hebben meegebracht. Dat moeten we proberen te veranderen. Uiteraard werken we al aan de auto voor 2024 in de simulator en daar zijn we eerder mee begonnen. Dat zou ons moeten helpen richting volgend jaar."

McLaren en Aston Martin waren dus twee teams die met updates een fikse ontwikkeling wisten door te maken. Ocon heeft niet veel zin om daar naar te kijken. "Ik weet niet of het realistisch is om het gat met hen te dichten, het boeit me eerlijk gezegd ook niet. Daar moeten we ons wel op richten. We willen het gat dichten en competitiever worden. We gaan het jaar niet in met een andere gedachte, want anders gaan we nooit iets winnen."

Maar waar moet Alpine dan specifiek in verbeteren voor 2024? "Ik vind het best grappig als mensen dat vragen, want in de Formule 1 is het nooit één specifiek aspect wat je moet verbeteren. Het gaat altijd om veel details en verschillende afdelingen die ergens een beetje tekort in schieten. Dat komt tot uiting in de snelheid van de auto. Wij moeten overal een beetje beter in worden, aangezien we niet het snelst zijn in de bochten, niet het snelst zijn op de rechte stukken en niet het beste zijn in het managen van de banden. We moeten hard blijven werken en hopelijk vinden we dan wat extra snelheid."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Ocon houdt notities bij

Ocon vertelt ook dat hij veel notities in zijn telefoon heeft staan over de verbeterpunten van de auto. De Fransman was verrast toen hij naar de aantekeningen van 2020 en 2021 keek. "Ik houd door de jaren heen altijd grote notities bij in mijn telefoon, zodat ik weet wat we moeten verbeteren. Het was gek om de notities van 2020 en 2021 te lezen, omdat we heel veel zaken hebben opgelost en verbeterd. Dat vertaalt zich niet altijd gelijk in prestaties, maar het laat ook zien dat andere teams niet stilstaan. We werken niet als enige en moeten slimmer en beter zijn dan de andere teams."

"Ik maak aantekeningen na elke sessie", vervolgt Ocon zijn verhaal. "Misschien had ik dat niet moeten zeggen, want nu gaan mensen mijn telefoon proberen te stelen! Ik doe het sinds 2018, 2019 en beschik over heel wat notities uit mijn Mercedes-tijd. Die zijn heel interessant. Je kan je simpelweg niet alles blijven herinneren, dus het is goed om dingen op te schrijven. Je weet ook zeker dat je niets vergeet, want je hebt hard gewerkt voor die notities. Als je ze verspilt, doet dat pijn."

Ocon gaat afsluitend in op de veranderingen in het management van Alpine. Teambaas Otmar Szafnauer en CEO Laurent Rossi moesten bijvoorbeeld het veld ruimen en werden respectievelijk vervangen door Bruno Famin en Philippe Krief. "Ik heb me altijd gefocust op mijn werk en dat is om de auto zo snel mogelijk te besturen. Dat is het enige wat ik kan doen en waar ik me druk om moet maken. Daar ligt mijn focus."

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training