Het zal waarschijnlijk geen leuke debrief worden bij het team van Alpine. Pierre Gasly kreeg tijdens de Grand Prix van Japan de teamorder om zijn land- en teamgenoot Esteban Ocon voorbij te laten gaan. De twee Fransmannen stonden op plek 9 en plek 10 toen Gasly de laatste ronde van de race met tegenzin van zijn gas afging om zijn teamgenoot voorbij te laten. Gasly zou namelijk eerder in de race een plaats van zijn teamgenoot gewonnen hebben, en moest deze teruggeven. Uiteindelijk finishten ze alsnog op plek 9 en plek 10, alleen dan in omgekeerde volgorde. Gasly was hier na de race dan ook niet over te spreken. "Het is nooit gezegd dat ik iets moest teruggeven, te meer omdat ik voor hem was gestart en heel de race ook voor hem heb gereden", liet de Fransman na de race aan de media, inclusief RacingNews365 , weten.
"Deze regel is altijd zo geweest"
Inmiddels is ook Ocon voor de microfoon verschenen, en hij vindt er het zijne van: "Ik ben nu al vier jaar bij dit team, en deze regel is altijd zo geweest. Zowel met Daniel (Ricciardo) als Fernando (Alonso). De regel is dat als je van positie wisselt, en ik gaf hem hier die positie, dat hij dan de positie voor hem moet proberen te pakken, in dit geval die van Fernando Alonso. En als dat niet lukt, dan moet je de plek teruggeven aan je teamgenoot. "Dat is wat we altijd al gedaan hebben. Als ik aan de andere kant had gezeten, had ik natuurlijk hetzelfde gedaan", zo gaat Ocon verder. "Maar ik zal altijd de voorkeur hebben voor een gevecht op de baan. Ik ben een beetje old school en ik zou nooit vragen om een positiewissel. Ik begrijp ook het standpunt van het team, dat ze meer punten wilden scoren door voor Fernando te komen, maar jammer genoeg is dat niet gebeurd. Ik denk dat we het maximale eruit hebben gehaald, want er zat niet heel veel meer in dan dit." En dat Gasly eventueel sneller was geweest? "Dat is niet relevant want je moet je plek op de baan vinden. Je kan zo snel zijn als je wil, maar als je er niets mee doet, dan weet je nooit wie er vooraan staat. Dus we gaan sowieso bespreken wat we beter hadden kunnen doen."
"Een ongelukkig incident"
Ocon had een lastige start en moest gelijk naar binnen na een lekke band: "Allemaal auto's kwamen vanaf de zijkanten naar het midden, er was niet veel dat iemand had kunnen doen. Het was een beetje een ongelukkig incident. Het lukte me om langzaam terug te komen, de safety car hielp daarbij. Ik ging naar binnen en kwam achteraan het veld weer terug. En langzaam maar zeker wisten we met hard-hard best een prima race te rijden en hebben we de resultaten geoptimaliseerd. Met beide auto's in de punten is een goede beloning na een lastige week."
Meest gelezen