De positie van Arrivabene stond al langer onder druk. Gedurende het seizoen 2018 deden geruchten de ronde dat de Italiaan een aanbieding zou hebben gekregen van voetbalclub Juventus. Dat werd echter in alle toonaarden tegengesproken: Arrivabene zou koste wat kost aan willen blijven bij het Formule 1-team van Ferrari.
Onder Arrivabenes leiding kwam Ferrari driemaal tot een tweede plaats in de eindrangschikking van het constructeurskampioenschap (2015, 2017 en 2018), tijdens de zeggenschap van de Italiaan eindigde er tweemaal een Ferrari-rijder als nummer twee in het rijderskampioenschap (Sebastian Vettel, 2017 en 2018). Arrivabene wordt mogelijk verantwoordelijk gehouden voor het mislopen van de titels van de laatste twee seizoenen. Ferrari staat inmiddels al meer dan tien jaar ‘droog’: de laatst veroverde constructeurstitel dateert van 2008, een jaar daarvoor ging de laatste trofee voor een rijderskampioen richting Maranello. Arrivabene was lang betrokken bij de Formule 1-operatie van Ferrari, ook vanwege zijn werk voor Phillip Morris. Dat bedrijf steunde de Italiaanse stal via dochteronderneming Marlboro gedurende meerdere decennia. De positie van Arrivabene werd onder druk gezet door wijlen Sergio Marchionne, die in Binotto de ideale opvolger van de 61-jarige zag. Marchionne heeft het bij leven niet mee mogen maken, maar een half jaar na diens dood wordt de vervanging alsnog geregeld. Binotto kwam zo goed als direct vanuit school overgewaaid naar het team van Ferrari, waarvoor hij inmiddels al 24 jaar werkzaam is. De 49-jarige opvolger van Arrivabene heeft ongeveer alle rangen en standen gezien: zo was Binotto onder meer onderdeel van Ferrari’s testteam, motorengineer, race-engineer en sinds juli 2016 technisch directeur. In 2019 zal hij de eindverantwoordelijke zijn van het team waarvoor Sebastian Vettel en Charles Leclerc uitkomen.
Meest gelezen