Het F1-team van McLaren en motorleverancier Mercedes slaan de handen weer in elkaar. Beide partijen hebben een lange en succesvolle samenwerking achter de rug, die enkele seizoenen geleden stopte. McLaren koos ervoor om de samenwerking met Mercedes op te zeggen en van 2015 tot en met 2017 met Honda-motoren te rijden. Dit bracht niet het gewenste succes, waarna het team een driejarig contract met Renault tekende. Vanaf 2018 rijdt McLaren met de Franse motoren en hoewel de Britse renstal dit seizoen de weg omhoog weer insloeg, is het vertrouwen er niet dat het met Renault terug kan keren aan de top van de Formule 1. Teambaas Zak Brown heeft een ambitieus meerjarenplan, waarbij de renstal binnen enkele jaren weer moet strijden voor de podiumplaatsen. Het stabiele Mercedes biedt daarvoor een goede oplossing - de Duitse motoren zijn al sinds 2014 toonaangevend in de Formule 1 op het gebied van betrouwbaarheid en performance. Met het wegvallen van McLaren blijft voor Renault alleen het eigen fabrieksteam over, waaraan de motoren geleverd worden. Conform de F1-reglementen mag een motorleverancier aan maximaal drie teams motoren leveren. Mercedes levert in 2021 motoren aan Williams (reeds bevestigd), het eigen fabrieksteam en McLaren. De deal met Racing Point loopt eind 2020 af, waarmee er sprake lijkt te zijn van een (noodgedwongen) overstap van het team naar Honda of Renault. Dit omdat Ferrari reeds de teams van Scuderia Ferrari, Alfa Romeo en Haas F1 van motoren voorziet. De samenwerking tussen McLaren en Mercedes loopt minimaal van 2021 tot en met 2024.
Meest gelezen