Het was George Russell die de Formule 1-Grands Prix van Brazilië won, maar na afloop van de race in Sao Paolo ging het vooral over Max Verstappen. Aan het einde van de race negeerde hij teamorders, maar eerder in de race was hij ook al betrokken bij een opvallend moment toen hij samen met Lewis Hamilton in aanraking kwam. Als de host Joris Mosterdijk en het panel bestaande uit F1-expert Ruud Dimmers en Red Bull-simulator ontwikkelingscoureur Rudy van Buren in de RacingNews365 F1-podcast de zege van Russell bespreken wordt al snel het bruggetje gemaakt naar Hamilton en zijn moment met Verstappen. "Hamilton zal alles hebben gegeven om nog van Russell te winnen, maar hij zal niet het risico nemen om de kroonprins van het Britse racen van de baan af te rijden", zo trapt Dimmers af. "Je probeert het altijd en als je binnen DRS komt, dan maak je zeker in Brazilië een kans. Hij zal alleen nooit dezelfde actie uithalen bij Russell als hij eerder bij Max deed", zo doelt hij op het moment bij de herstart in de beginfase van de race. "Dat zag je gewoon. Max en Lewis, daar zit geen chemie, geen respect meer. Als het Max en Charles Leclerc waren geweest, dan was het heel anders gegaan. De straf van Max vond ik belachelijk, echt. Verstappen reed over de kerbstone, hij reed nog verder naar rechts dan de apex was en Lewis had echt nog twee meter naar links kunnen gaan en bocht zo nog gehaald!" Het doet Dimmers denken aan vroeger. "Die twee kunnen gewoon niet meer normaal door een bocht. Dat zoeken ze altijd een beetje op. Schumacher en Montoya hadden ook zo'n fase: als die elkaar tegenkwamen dan kon je de voorvleugels al klaarleggen. Je zag het ook bij Max. Oh ja, schijt, ik ging toch niet winnen. En Lewis had zo iets van 'ja, het is Max.' Dat Verstappen dan vijf seconden straf en twee strafpunten krijgt, pffff." Check hieronder nog eens die crash. Artikel gaat daaronder weer verder.
Hamilton gepiepeld door Verstappen
Rudy van Buren snapte ook helemaal niets van de straf voor Verstappen. Hij zag hoe Hamilton op het punt stond om vernederd te worden door Verstappen, maar toen greep de Brit zelf in. "Allemachtig, wat een klote-actie was dat! Mensen zullen zeggen dat ik een oranje bril op heb, maar nee totaal niet. Hamilton wordt buitenom gepiepeld op de rem. Als je de onboard bekijkt, dan hoor je hem in de bocht gas bij geven om zijn auto wijd te drijven." "Normaal zou hij dat niet doen en vervolgens zit Max er 80% naast en dat is genoeg", vervolgt de coureur die dit jaar in de Porsche Supercup uitkwam. "De regels zeggen dat je voor het midden van de auto van je concurrent moet zitten, dan verdien je ruimte te krijgen. En die geeft Hamilton niet. Hij stuurt in, net zoals hij bij Alonso deed op Spa: hij legt zichzelf op het hakblok." Volgens Van Buren was het ook totaal onnodig, want Verstappen was er niet waarschijnlijk niet eens voorbij gekomen. "En sterker nog: al had Lewis ruimte gegeven, dan had hij de positie gehouden. Dan waren ze samen door de bocht heen gekomen en hadden ze op weg naar bocht vier gebakkeleid, maar dat is racen." "Nu gooit Hamilton zijn eigen winstkansen weg, want de Red Bull was structureel te langzaam. Max had die race niet zomaar gewonnen zonder dat incident. Maar Hamilton heeft gewoon iets tegen Max. Zodra hij op een mooie manier ingehaald wordt, in dit geval buitenom in bocht een - en dan sta je in zijn positie toch al een beetje voor lul - dan maar samen er af", zucht de man uit Lelystad.
Verstappen vs. Hamilton komt nooit meer goed
Na vorig jaar merkt Dimmers op dat Verstappen en Hamilton nooit meer door een deur zullen kunnen. Niet op en niet naast het circuit. "Je kan met z'n tweeën door die bocht heen, maar dan moet je elkaar ook laten leven. Ik dacht dat Hamilton een straf zou krijgen in plaats van Max. Als het dan helemaal andersom is, dan heb je het gevoel dat het eerder een schwalbe was", is hij verbaasd. "Het gaat nooit meer goed komen tussen die twee", vervolgt de expert. "Aan de ene kant is het soms mooi, omdat ze allebei zoiets hebben van 'fuck you, we zien wel waar het schip strandt', maar aan de andere kant vond ik het in Brazilië gewoon dom. Lewis had veel meer te verliezen en had in theorie de race kunnen winnen." Van Buren vult aan. "De dag daarvoor kon het met Russell wel gewoon clean en dat was ook gewoon hard knokken, wat later remmen en elkaar opvangen. Toen kon het wel. De internationale media wijst nu graag naar Max, maar ik denk dat we het toch anders moeten zien." Dimmers is het daar mee eens en denkt dat Hamilton gewoon geen zin meer heeft om met de jonge gasten te strijden. "Met Russell ging het goed, met Sainz ook. Carlos en Max raken elkaar, maar daarna weten ze dat het niet expres was. Dan is er ook een soort van berusting en denken ze: we gaan weer door. Van het gevecht met Russell heb ik ook genoten. Jonge honden die met elkaar vechten, maar als het oude hondje erbij loopt, dan kan er niets meer." De gehele podcast luisteren? Dat kan hieronder, of met beeld via ons YouTube-kanaal .
Meest gelezen