Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 06:01:07
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1 Grand Prix Italië 2022

Onduidelijkheid over startpositie Verstappen na talloze gridstraffen voor GP Italië

Op welke positie start Max Verstappen in Italië? Liefst negen coureurs ontvingen gridstraffen voor de Italiaanse Grand Prix. Het leverde grote vraagtekens op omtrent de startvolgorde.

Verstappen Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Charles Leclerc kwalificeerde zich als snelste en start de race zondag vanaf de eerste positie, maar daarachter wordt het schuiven en rekenen. Max Verstappen kwalificeerde zichzelf als tweede, maar ontving een gridstraf van vijf posities. Normaal gesproken zou dit resulteren in een zevende startpostitie.

Doordat ook Carlos Sainz (P3), Sergio Perez (P4), en Lewis Hamilton (P5) gridstraffen moeten incasseren verschuiven de posities. George Russell en Lando Norris profiteerden volop en starten respectievelijk als tweede en derde.

Over de positie van Verstappen doen verschillende verhalen de ronde. Zo werd gesuggereerd dat hij als zevende moet starten, maar door de gridstraffen van de coureurs achter hem lijkt het erop dat hij als vierde mag starten. In dat geval zou de top acht er als volgt uitzien.

Update: Nog altijd niet bevestigd, maar Verstappen lijkt toch als zevende te moeten starten. De interpretatie van de regels zou dan zo zijn dat een coureur zijn straf 'volledig' moet incasseren. Ondanks dat er coureurs achter hem staan die wegvallen door hogere gridstraffen.

Een eerste versie van een voorlopige startopstelling wordt later vanavond verwacht. Diverse coureurs en teambazen hebben hun ongenoegen uitgesproken over de gang van zaken.

Verwachte startopstelling GP Italië na talloze gridstraffen

Pos. Coureur Team
1. Leclerc Ferrari
2. Russell Mercedes
3. Norris McLaren
4. Ricciardo McLaren
5. Gasly AlphaTauri
6. Alonso Alpine
7. Verstappen * Red Bull
8. De Vries Williams

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Italië 2022 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    CvM

    Zo ingewikkeld is het niet. Max wordt eerst van 2 naar 7 gezet. De mensen die er dan nog voor staan met straffen gaan er dan nog tussenuit, dus komt hij op 4.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      M.B.

      Zo telde ik hem inderdaad ook. Van 2 naar 7 Sainz weg, Perez weg en Hamilton weg 7 minus die 3 is 4

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      nova

      Nou idd. Ze maken bij Viaplay ook de fout. Die gooien ric, gasly en Alonso er ook voor. Maar die waren nr 8,9 en 10. En Verstappen gaat van 2 naar 7

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      TheDutchGuy

      Maar word hij EERST van 2 naar 7 gezet? Als de lijst "van onderen naar boven" word uitgerekend gaan dus eerst al die andere coureurs met straffen er tussenuit en schuift de rest naar voren, waarna Max er dan vervolgens achter schuift. Dan zouden Ricciardo, Gasly en Alonso dus gewoon voor hem staan.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Inflatable

      Dus de straffen worden in volgorde van de kwalificatie uitslag afgewikkeld? Dat is dus niet voor iedereen duidelijk, zelfs bij volgens van de F1 niet.. Dat zegt genoeg over de toestand qua straffen en regels..

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        HetIsNietAnders

        Ik kan de link niet plaatsen, want die wordt eerst gecheckt. Maar hopelijk gaat het nu wel, dus check de link https://scuderiafans.com/starting-grid-for-monza-race-after-huge-number-of-penalties-2022-f1-italian-gp/

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      HetIsNietAnders

      Als je kijkt op het later geposte artikel over de opmerking van Helmut Marko, dan staat Max inderdaad op p4.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Leyke

      Dat ligt er maar aan in welke volgorde je kijkt van het geven van de gridstraffen. Als bij Verstappen als eerste de straf wordt toegerekend, en je gaat daarna pas de andere straffen verrekenen, dan strart Verstappen normaliter van P4. echter. Als eerst alle andere gridstraffen gaat verrekenen, en daarna pas die van Verstappen, dat is het P2 + 5 = P7. Ik vermoed dat het ingewikkelde juist is wie al eerste, tweede, enz..de straf wordt gegeven.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Patrick4500

      Ik betrap me er zelf op dat dit mij niets doet terwijl het een super prestatie is. Ik denk dat het komt omdat hij in 2021 meteen in het mercedeskamp zat en neteen dezelfde trekjes ging overnemen.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ls.png

    Arnoud van Houwelingen

    Belachelijk dat we nog niet weten of Max 4e of 7e start. Volgens de engelse media start Max gewoon op P7

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Patrick4500

    Natuurlijk 4 en oh zo dom van Ferrari om Saint te laten strijden hetzrlfde van mercedes betreffende hamilton. Daardoor gaat Max naar voren op de grid

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Wilard

    Naar mijn bescheiden mening heeft het er allemaal mee te maken met het moment dat het team aankondigt dat men onderdelen vervangt. Het team van HAM was als eerste, RB later. Dat zou kunnen betekenen dat eerst HAM naar achteren gaat en alle coureurs achter hem naar voren schuiven. Volgens mij was FER met SAI de tweede die het vervangen van onderdelen gemeld heeft. Dat betekent dat alles achter SAI één plek naar voren schuift. En als RB als derde gemeld heeft dan gaat VER pas van 2 naar 7. Er hebben dan al verschuivingen plaats gevonden zoals hierboven vermeld. Het zou dus zeer wel kunnen dat VER toch van 7 start gelet op het tijdstip dat teams melding maken van onderdelen wisselen. Daarom was het wel 'slim' van MER dat ze dit direct op donderdag gemeld hebben in de hoop dat andere coureurs die ook zouden wisselen achter HAM komen (Zie BOT en TSU). In ieder geval start VER op 7 en het kan alleen maar beter worden afhankelijk hoe de FIA rekent.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      HetIsNietAnders

      Nee dus, iets verder kijken, bijvoorbeeld op de scuderiafans site, want daar staat ie ook gewoon op 4

      Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Truck33

      Ik meld wat Ik op andere sites zie en krijg dan duimpjes naar beneden. Zijn jullie wel goed wijs. Ik denk van niet.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        HetIsNietAnders

        Van mij net een duim omhoog👍, want op de meeste sites staat ie inderdaad op p7, terwijl latere posts hem op p4 hebben gezet.....

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Fab-max

    Je begint van achter naar voren. Dus eerst de mensen die achteraan starten sorteren op kwalificatie. en dan kijken naar de overgebleven posities. Max start dus gewoon op 7

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Dianick

        Ze moeten die idiote duimpjes ook afschaffen. Slaat helemaal nergens op. Het is voor sommige mensen net als bij feestboek. Een soort digitale bevrediging. 🤤

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    mjv70

    1 LEC 2 RUS 3 NOR 4 VER 5 RIC 6 GAS 7 ALO 8 DEV 9 ZHO 10 LAT 11 VET 12 STR 13 PER 14 OCO 15 BOT 16 MAG 17 MSC 18 SAI 19 HAM 20 TSU

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Niki_Lada

    Als je internationaal meer F1 kijkers wilt hebben moet je hier echt vanaf. Coureurs en ingewijden snappen het zelf al niet meer. Stel je kijkt voor de eerste keer F1.....

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Superseven

    Artikel 42 a tot en met d zijn van toepassing. Na de kwalificatie volgorde worden eerst de normale grid straffen gegeven, en daarna pas de penalties toegepast die bepalen dat iemand achteraan moet starten. Voor max geldt dan: eerst gaat hij naar 7, en dan vallen daarna de auto’s er tussen uit die achteraan moeten starten. Link: https://www.statsf1.com/reglement/sportif.pdf

    Dit bericht is aangepast op:

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Fab-max

    Sainz, Hamilton, Bottas en Tsunoda starten door straf achteraan. Op basis van kwalificatie dus Sainz 17, Hamilton 18, Bottas 19 en Tsunoda 20. Dan hebben Magnussen en Schumacher een straf van 15, die zouden moeten starten van 34 en 35, maar omdat ze voor de bovenstaande 4 moeten staan komen ze op 15 en 16. Ocon is 11 + 5 = 16, maar komt voor de theoretische 34e plek van Magnussen, dus 14. Perez is 4 + 10 = 14, maar voor Ocon, dus 13. Verstappen is 2 + 5 = 7. De rest wordt op basis van kwalificatie aangevuld: Leclerc blijft 1, Russel profiteert van de 4 man voor hem die straffen hebben, dus wordt 2. Vervolgens schuiven Norris, Ricciardo, Gasly en Alonso op naar 3, 4, 5 en 6. Hierna dus Verstappen op 7. Vervolgens schuiven De Vries, Zhou, Latifi, Vettel en Stroll op naar 8, 9, 10, 11 en 12. En hierna dan Perez op 13.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      mjv70

      Kijk eens op Wikipedia Grand Prix Formule 1 van Italië 2022. Verstappen wordt op P7 gezet, maar dan vallen voor hem Sainz, Pérez en Hamilton weg, dus stijgt hij meteen weer naar P4, RIC, GAS, ALO op 5, 6 en 7.

  10. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    RobW84

    Zoals Max al aangaf is het niet belangrijk 4 of 7 met de pace die ze hier op de rechte stukken hebben. Bij de start tot de 1e bocht is al een lang recht stuk en daar kan die met zijn snelheid al veel goedmaken.

  11. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    MarvinJames

    Ik kijk altijd F1 via F1TV Pro. Daar zitten wat mij betreft de échte experts. Die hadden Verstappen op P4 gezet. Dus als dat niet zo is, dan snappen zelfs de experts de regels niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      MdGL

      Over F1TVPro, als je ‘m op het duitse commentaar zet wel ja. In het engels zit je naar de Hamilton show te luisteren.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MarvinJames

        Dit jaar kan ik ze daar, zoals Outlandish al aangeeft, echt niet op betrappen! Ook geen sneer richting Verstappen of Red Bull. Het klinkt dit jaar erg objectief allemaal.

  12. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Marcel017

    Deze rekensom, of de volgorde waarin je alles afwikkelt, hebben we op Spa ook gehad. Verder staat het ook in het reglementenboek. Waarom is er dan geen fatsoenlijke F1 site die dit allang heeft uitgezocht ?

  13. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Drikus

    P7 ook prima, dan kan hij hem alsnog winnen. Als DEV hem er met de start niet vanaf knalt 😂

x
GP België Verstappen trekt eenvoudige Red Bull-conclusie na kwalificatie in België