De overwinning van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Monaco was een schitterend verhaal, omdat de lokale held eindelijk zegevierde op eigen bodem. De Ferrari-coureur leidde van start tot finish en kwam als winnaar uit de bus toen hij de dreiging van rivalen achter hem afsloeg tijdens twee staande starts. Het zorgde zelfs voor tranen bij Prins Albert II van Monaco.
Een rode vlag kort na de eerste start gaf alle coureurs de gelegenheid om hun verplichte pitstops te maken in afwachting van de hervatting van de race. Toen de race weer begon, hoefde geen enkele coureur een pitstop te maken.
Binnen de top 10 maakten Max Verstappen en Lewis Hamilton wél een pitstop voor verse banden, maar dat deden ze in de wetenschap dat ze geen druk van achteren hadden. Sterker nog, Yuki Tsunoda, rijdend op P8, werd op een ronde gezet door de mannen op P6 en P7.
Omdat er op het circuit weinig inhaalmogelijkheden waren, bleef de volgorde in de top 10 na de kwalificatie ongewijzigd voor de einduitslag van de race. Het was de eerste keer dat zoiets gebeurde in de F1, wat de moeilijke inhaalmogelijkheden rond Monaco benadrukt.
Tijdens het weekend in Monaco riepen verschillende coureurs op om het evenement in de toekomst te veranderen. De kwalificatie blijft een van de mooiste sessies van het jaar, vanwege het hoge risico dat de coureurs lopen, maar de race heeft vaak meer weg van een drukke middagspits.
Terwijl de onderbreking van de rode vlag een streep zette door de strategische mogelijkheden om tijdens de pitstops winst te boeken, kwam de grootste tekortkoming van Monaco naar voren, tijdens de 78 ronden durende processie. De coureurs reden overdreven langzaam om de banden maar overeind te houden en tegelijkertijd zonder enige kans om een inhaalactie in te zetten in de krappe straten van het prinsdom. Het brengt de discussie weer op gang, past Monaco, ondanks alle historie en prestige, nog wel in de hedendaagse Formule 1?
Regerend wereldkampioen, Max Verstappen, was een van personen die de wens uitspraken dat er wijzigingen in de lay-out van het circuit zouden worden aangebracht om inhaalmogelijkheden mogelijk te maken. De F1-auto's zijn de afgelopen jaren breder en langer geworden, waardoor het tijdens de race veel moeilijker is geworden om rivalen in te halen.
Wat vind jij? Kan Monaco in haar huidige vorm nog blijven bestaan? Laat het weten in onderstaande poll en in de reacties!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!