In Italië wordt er met verbazing gereageerd op de RB20 van Max Verstappen en Sergio Perez. Red Bull presenteerde donderdag de bolide voor het nieuwe Formule 1-seizoen en liet zien dat ze niet stil hebben gezeten. Het concept is weer veranderd en heeft hier en daar iets weg van de Mercedes uit 2022 en het begin van 2023.
Gazzetta dello Sport draait er niet omheen en kijkt ook naar Ferrari. De uitdaging voor de Scuderia wordt er één van grote proporties. "De nieuwe Formule 1", kopt de krant. "Een extreem Red Bull en Mercedes en Ferrari blijven voorzichtig. Het kan nu gaan beginnen. Newey laat weer geweldige dingen zien, maar het is Ferrari dat een oplossing heeft gevonden voor de bandenproblemen. Zij zijn normaal gesproken in de race nog efficiënter geworden."
Toch kan de Italiaanse krant niet ontkennen dat Red Bull over een bijzonder concept beschikt. "Al met al is hoofdontwerper Adrian Newey een genie. Wanneer de rest het gevoel krijgt dat ze dichterbij komen, tovert Newey weer wat nieuws uit de hoge hoed. Ongelofelijk. Hij heeft een ander project opgezet, met een andere visie en dus ook een andere bolide. Het is dan ook logisch dat Red Bull nog altijd het te kloppen team zal zijn in 2024. Toch is het onwaarschijnlijk dat Verstappen nogmaals zó dominant zal zijn."
Anderen bekeken ook:
"Wat ben je mooi"
De Gazzetta vindt dat Ferrari en Mercedes, de grote concurrenten van Red Bull, hun best hebben gedaan. De krant heeft romantische woorden over voor de beide teams. "Mercedes wil weer een winnend team worden en heeft een mooie bolide gebouwd. Daarnaast wordt 2024 het laatste jaar van Lewis Hamilton. Hij wil ongetwijfeld in stijl afscheid nemen voordat hij naar de Scuderia vertrekt. Het seizoen duurt nog lang, dus 2025 is nog heel ver weg."
"Ferrari, wat ben je mooi. Men heeft een compleet nieuwe bolide gebouwd, op basis van de informatie van de afgelopen jaren én de Red Bull van 2023. Toch zijn de fans ietwat timide na het extreme seizoen van Red Bull en Verstappen. Niemand gelooft dan ook dat Ferrari in Bahrein al het beste team is. Je begint echter allemaal op nul, dus je moet vertrouwen hebben."
Corriere dello Sport denkt dat Red Bull de concurrentie een lesje leert. "Newey verbaast wederom met een 'vintage bolide'. Men kiest voor grote veranderingen, ondanks het feit dat ze de afgelopen seizoenen domineerden. Daarom is Red Bull een school voor de andere teams. Waar de rest van het veld voor horizontale inlets van de sidepods is gegaan, kiest Red Bull opeens voor verticaal. Het is heel interessant om te zien dat Red Bull daarmee kiest voor een concept waar Mercedes vanaf is gestapt. Ze hebben min of meer van idee gewisseld."
"Bij Mercedes ging het vooral over Hamilton. Hij stapt in 2025 over naar Ferrari en daardoor was de Mercedes-presentatie surrealistisch. Daarnaast lijkt men nu twee stappen vooruit te zetten na 2023. Ook is het interessant om te zien dat de bolide meer naar de wensen van Lewis is aangepast, terwijl Hamilton degene is die aan het einde van het seizoen gaat vertrekken. Mercedes doet er alles aan om Hamilton nogmaals een bolide te geven waarmee hij een wereldtitel kan pakken."
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Vroem_vroem
Ha ha, die Ito's zijn onverbeterlijk. Schoonheid van een F1-waggie is totaal onbelangrijk als je er maar wedstrijden mee wint. Maar Ito's prefereren het om naar een mooie vrouw te kijken om vervolgens 'm niet omhoog te krijgen...
Sjaak_Dorpnegen
Je woorden zijn al net zo kinderlijk als de naam die je hebt gekozen.
Vroem_vroem
Kijk dat jij blijkbaar niets van de Nederlandse taal begrijpt is tot daaraan toe maar dat je daarom zo'n zielige reactie schrijft ...
F1fan-1963
Klopt! Enzo Ferrari: "Raceauto's zijn niet mooi en niet lelijk. Ze worden mooi als ze winnen."
Del_Piero
Nogal een denigrerende en onfatsoenlijke reactie naar wat jij "Ito's " noemt . Zegt toch wel wat over jouw niveau
Vroem_vroem
Mijn opmerking is niet denigrerend maar feiten benoemend en staat los van fatsoen. Hebben die Ito's helemaal aan zichzelf te danken door hun ongelofelijk seksistische en vrouwonvriendelijke gedrag.
Rover412
Kijk maar uit dat je niet van de site afgegooid wordt wegens een grensoverschrijdende post. 😂😂😂
Vroem_vroem
Zijn het zulke tere zieltjes hier?
JohnVermeulen
Ik kan niet wachten totdat de bolides over het asfalt scheuren.
LikkieNauda
Laten we eerst maar eens afwachten hoe de wagens echt presteren. De Mercedes van 2022 en begin 2023 was in potentie ook een hele snelle wagen, maar was heel moeilijk in het juiste window af te stellen om het maximale eruit te halen. En dat was nou juist hetgene waar de RB 18 en vooral de RB19 zo goed in was. Daarmee konden ze eigenlijk op elke baan (behalve Singapore) vrij makkelijk en snel de perfecte afstelling vinden. Ik hoop maar dat Red Bull zichzelf niet in de voet heeft geschoten door een potentieel bloedsnelle maar wispelturige auto te hebben gebouwd.
MK_IV
@Thecla2. Een kwestie van smaak? Een kwestie van smaak en wansmaak zul je bedoelen. Bij wie de RB20 mooi vindt, neem ik graag een kijkje in zijn/haar kledingkast. Neem voor de zekerheid- op voorhand - natuurlijk een strip paracetamol mee. Dat spreekt.🫣
A. E.
Met mooie auto's word je heen kampioen... Met snelle auto's wel
Kyle
Die Mercedes was in potentie ook geen hele snelle wagen, anders hadden ze het wel tenminste een keer laten zien.
LikkieNauda
Dat deden ze ook in Brazilië 2022. Ze kregen het er verder alleen niet uit omdat ze het stuiteren niet onder controle kregen waardoor ze de auto hoger af moesten stellen dan dat ze wilden omdat daarmee het groundeffect veel minder werd.
Otta
Tot na Q3 van de eerste GP blijft het allemaal gezwam in de ruimte.
Martin Mortel
Precies. Dat zero pods concept van Mercedes was ook geniaal, prachtig, hoe krijgen ze het bedacht, alleen........ het liep voor geen meter. Net wat jij zegt @Otta eerst zien hoe dat ding loopt en dan praten we verder
Dit bericht is aangepast op:
jmaathuis1517500471
De motor is de belangrijkste factor!!!!!
Martin Mortel
Nee dat geloof ik niet @jmaathuis1517500471 want leg dan maar eens het verschil uit tussen RBR en AT vorig jaar. Die werden bij de constructeurs 1e en 8e maar hadden wel dezelfde motor. Ferrari en Haas, 3e en laatste, ook met dezelfde motor. En zijn er nog meer voorbeelden.
A. E.
En zelfs na q3 heb je die race nog niet gewonnen
Sjaak_Dorpnegen
Het ontwerp van RedBull is zeker heel gewaagd. Maar laten we vooral de eerste races afwachten om te kijken waar ze staan.
Thecla2
Inderdaad Newey is genie. Laten we eerst eens volgende week en de week daarop afwachten wat de RB20 doet. Mooi is hij wel om te zien.
MK_IV
@Thecla2. We wachten het af. Hopen dat het werkt en de auto snel is want wat jij zegt over het uiterlijk deel ik absoluut niet. Jammer maar - kijk nog maar eens goed - voorlopig is de RB20 - om te zien - gewoon de lelijkste auto op de grid. Man, wat een lelijk ding.
Thecla2
We verschillen van mening en dat mag. Maar het gedeelte waar oracle op staat zo mooi gecurved, doet mij dus denk aan mijn billen. 🤣🤣🤣En vanaf de halo naar beneden lijkt de curving op vanaf mijn taille naar mijn heupen en benen. Wahahahah
Edwin_B.
@Thecla2 ik had eerder de associatie met de corpora cavernosa
turbohenkie
Als ik het stuk zo lees en onderaan zie dat men het interessant vind 🤨 dat de auto toch weer meer naar Lewis is gebouwd ,dan denk ik , ja logisch toch , hij heeft net aangegeven per 2025 naar Ferrari te gaan , en met het bouwen van deze 2024 auto waren ze al lang bezig 🥱
Ton
Ongeloof dat 'ze' het een zero-pod noemen. Er zitten namelijk volledige side-pods op. Ik zou het een zero-inlet noemen. Ook de bazooka's zijn radicaal anders dan wat de Mercedes had. Vorm en functie tonen veel meer controle over luchtstromen naar achteren. Niet allleen aan de bovenkant maar ook aan de zijkant. Dit alles op een Red Bull chassis en ophanging maakt het een totaal ander package/concept.
Dit bericht is aangepast op:
MK_IV
Ton@. Da's een ding wat zeker is. En dan maar hopen dat het werkt en de auto snel is want voorlopig is de RB20 - om te zien - gewoon de lelijkste auto op de grid.
A. E.
Volgens mij gaat het er bij de gemiddelde race wedstrijd ook niet om wie de mooiste wagen heeft... De snelste daarentegen is wel van belang als je races wil winnen... Dus dan liever een spuuglelijk snelle RedBull dan een schitterende prachtige zo traag als dikke ****** in een vergiet zijnde andere wagen
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Ton
Ik vind hem juist vet! Hij ziet er snel uit en zal dat ook ongetwijfeld zijn.
Arnold Jansen
Alsof iemand dat wat kan schelen, lelijk of mooi. Zolang ze maar winnen en de tegenstanders vernietigen.
Wiesneuze
@Ton De bazooka's zijn een experiment van SAT uit 2022. De aansluiting van de bazooka's op de halo is een Mercedes ontwerp. Het scberp naar beneden knikken is volgens mij om de uitkomende luchtstroom bovenop de luchtstroom te leggen die over de defuser gaat. Zo wordt deze veilig door het gat geleidt tussen dr beamwing en de achtervleugel. Im dit nu een zeropod te noemen naar aanleiding van waarschijnlijke verticale inlaten, is voor mij een brug te ver. Dit alles op basis van een vage gebruikelijke 'spyfoto' en wat schaduwlijnen tijdens de lauch. Het zal me niets verbazen als de RB20 net als de MCL38 een overbite inlaat configuratie heeft die tijdens de launch volledig onzichtbaar in de schaduw zat. Het viel mij wel direct op dat het outwashing profiel op de bovenkant van de sidepod verdwenen is. Er lijkt ook aan de achterkant van de sidepods een uitlaat te zitten die gaat functioneren als een koude geblazen defuser.
Randolph
Gezien je technische verhandeling valt het mij op dat je het over een "defuser" hebt, terwijl dit toch "diffuser" is, wat iets totaal anders is, voor de rest: chapeau!
Inflatable
Lekker dramatisch gespeculeer allemaal weer.. In Italie zijn ze daar helemaal goed in, drama om niks.. Niemand weet nog hoe alle nieuwe auto's precies presteren.. Laten we dus maar gewoon het 1e race-weekend in Bahrein afwachten, dan pas gaan we zien wie echt stappen heeft gemaakt en de snelste is.. De testdagen gaat ook nog niet iedereen alles laten zien.. Red Bull werkt natuurlijk wel vanuit een behoorlijke voorsprong, dus lijkt mij het meest waarschijnlijke dat die weer de snelste zijn.. Dat gaan lopen bepalen op wat we gezien hebben bij de prestentaties is onzinnig.. Zoals gezegd, we gaan het op 1 en 2 maart pas zien..
MK_IV
#Inflatable. [..dramatisch gespeculeer allemaal weer.. In Italie zijn ze daar helemaal goed in..]. Jouw mening, maar vooral dat laatste, wat bekrompen. Of dat de Italiaanse aard is. Nou nee, gewoon jou bekrompen mening. Niks meer, niks minder. En..of Redbull weer de snelste is gaan we zien. Hopelijk wel, alleen waar jij dat op baseert slaat nergens op. Wat een gewauwel.
Inflatable
Ah gut, op je pikkie getrapt? Mooi voorbeeld van nog meer onnodige drama, jouw reactie..
Dit bericht is aangepast op:
DoejzPoohdini
Veranderingen aan de buitenkant blijft altijd bijzonder om te zien, het blijft echter jammer dat de echte veranderingen die niet zichtbaar zijn, nauwelijks te zien zullen zijn en daar wordt echt het verschil gemaakt!!!
RacetERM
Ben erg benieuwd naar de testdagen. De teams die veel rondjes kunnen rijden hebben meestal ook een betrouwbare auto gebouwd. Qua racepace zullen we moeten gissen voorlopig.
Mr.IDgafos
We moeten helaas nog even afwachten om te zien wie zijn huiswerk goed heeft gedaan. Ik denk dat de teams wel allemaal dankzij Perez iets van de vloer van RBR hebben geleerd en ongetwijfeld hebben proberen toe te passen. Ik hoop dat het tussen RBR en McLaren gaat dit seizoen. Ferrari boeit me niet meer nu ze Hamilton hebben aangetrokken, die liefde is voor mij verleden tijd. Mercedes onderschat ik niet en hebben weer een stunt met de voorvleugel, ze blijven toch innovatief daar.
Barry 355gts
Er wordt gesproken over de geweldig goede RB19, maar de coureur is uitermate belangrijk voor het winnen van de races. Kijken we naar Perez, dan is het erg duidelijk dat mijn stelling klopt en dat Redbull zonder Max aan het stuur niet meer zo dominant was geweest.