Ben Waterhouse, Head of Performance Engineering bij Red Bull, blikt in gesprek met Racecar Engineering terug op een succesvol jaar in de Formule 1. Zijn team won 21 van de 22 races en de RB19 bleek een enorm succes. Zo groot, dat de focus al vroeg naar 2024 en de bijbehorende RB20 kon worden verlegd.
Die RB20 is nu al zo goed als af en Waterhouse geeft toe dat Red Bull de focus al verlegt naar 2025 en de RB21. "In onze wereld is de RB20 vanuit het design aspect helemaal klaar. Alle oppervlakten en kinematica zijn gedefinieerd, we zijn nu bezig met het laatste designproces en vervolgens wordt de auto geproduceerd."
"De RB20 is een auto van minstens een half jaar oud en we zijn onze focus al aan het verleggen naar de RB21, terwijl het seizoen nog niet eens begonnen is!", jubelt de Brit.
Anderen bekeken ook:
Red Bull zit niet stil
En dat is niet omdat Red Bull laconiek is. Integendeel, het team van Max Verstappen gaat er vol voor en Waterhouse benadrukt dat de concurrentie niet stil zit. "Als je kijkt naar de progressie die teams als McLaren vorig jaar hebben geboekt, dan was dat heel opvallend. Ik twijfel er niet aan dat zij nu snappen wat ze moeten doen. Hetzelfde geldt voor Mercedes en Ferrari.""Wij weten dat de RB19 nog aanzienlijke beperkingen had. Als je naar Singapore kijkt, dan zijn er nog heel wat vlakken waarop we onze bolide willen verbeteren. De RB19 had overduidelijk een aantal sterke punten, waar we verder op willen bouwen, maar de de zwakke punten willen we tegelijkertijd ook aanpakken."
"Daarom hebben we al heel ver terug in het ontwikkelingsproces van de RB19 een aantal duidelijke doelen gesteld over het ontwikkelingsproces van de RB20. Het is ons gelukt om die vrijwel allemaal af te vinken. Ik zal niet zeggen dat het helemaal klaar is, want er kan nog veel beter aan de RB19."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!