De Mercedes W12 is in de verste verte niet zo dominant als sommige wagens die het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de afgelopen jaren heeft geproduceerd. Al tijdens de testdagen zagen we dat de bolide soms niet lekker in balans is en dat de banden niet snel genoeg op de ideale werktemperatuur komen. In Monaco werd dat probleem pijnlijk duidelijk toen Hamilton het hele weekend lang worstelde met zijn wagen en zijn frustratie nog tijdens, maar ook direct na het raceweekend deelde met de wereld. In Azerbeidzjan ging hij op vrijdag vrolijk verder waar hij was gebleven en dit keer voegde zich ook teamgenoot Bottas in het rijtje met worstelende Mercedes-coureurs. Hamilton kreeg de zaak op zaterdag weer enigszins op de rails, waardoor hij toch nog mee kon strijden om de poleposition en de overwinning, maar Bottas kwam het hele weekend niet eens in de buurt van de top tien. Toch zijn er een hoop positieve dingen opgevallen bij het team na afloop van het weekend. Mercedes heeft zelfs een 'veelbelovende' theorie die beschrijft hoe de problemen ontstaan. Mike Elliot, Technology Director van Mercedes, legt in de gebruikelijke debrief uit dat het team erop gebrand is om de komende weken en maanden de weg naar succes weer terug te vinden. "We voelen de pijn van afgelopen weekend, maar dat is normaal. Het is iets dat pas weggaat als we het tegenvallende resultaat hebben goedgemaakt. Hopelijk kunnen we dat in Frankrijk doen", aldus de Brit. "Het belangrijkste is hoe we na dit weekend terugslaan. Hoe we de pijn omzetten in positieve energie, aan de hand van welke we kunnen leren hoe het beter kan in de toekomst. Daar concentreren we ons op", aldus Elliot, die toegeeft dat de eerste stap in het leerproces al tijdens het afgelopen raceweekend is gezet. Gevraagd of er nog positieve ontdekkingen zijn gedaan tijdens het weekend, meent Elliot namelijk van wel. "We gingen het raceweekend in wetende dat we wat problemen hadden. Dat we er op vrijdag zo slecht voor zouden staan, dat hadden we echter niet verwacht. Daarom hebben we een aantal tests opgezet voor tijdens de derde training waaruit enkele theorieën zijn gerold. Een daarvan is echt een veelbelovende theorie." De resultaten van die tests zorgden ervoor dat Hamilton tijdens de kwalificatie plots weer meedeed vooraan het veld. "Maar omdat we die tests pas in de derde training uitvoeren, hadden we onze lange testruns al gedaan. We vonden dus de pace voor de kwalificatie, maar de set-up voor de race was daardoor waarschijnlijk niet optimaal." Als Mercedes in de toekomst weer tegen vergelijkbare problemen aanloopt als in Monaco en Azerbeidzjan, heeft het dus een mogelijke oplossing klaarliggen. "We moeten kijken hoe we een goede set-up kunnen bouwen rond de veranderingen die we hebben doorgevoerd, zodat we daarmee aan de slag kunnen als we het tijdens toekomstige raceweekenden lastig hebben." Elliot duimt echter dat dat niet nodig zal zijn, want de twee afgelopen circuits waren immers bijzonder van aard. "We mogen niet vergeten dat zowel het stratencircuit in Azerbeidzjan als in Monaco waarschijnlijk outliers zijn. Hopelijk hebben we de komende races dan ook niet dezelfde problemen. Duimen maar; hopelijk bevinden we ons de komende races in een betere positie." Check hieronder de gehele debriefing van Mercedes na het raceweekend in Azerbeidzjan.
XcH6xj5n1Dc
Meest gelezen