Red Bull introduceerde upgrades voor de RB21 in Saoedi-Arabië, al waren die upgrades bijna vermomd in het totaalpakket van de auto. Het team uit Milton Keynes werkte op de donderdag aan de auto om de radiatoren en interne kanalen te verfijnen in de aanloop naar het weekend. De omvang van de werkzaamheden zorgde ervoor dat de pitstoptraining bijna drie uur later dan de concurrentie werd uitgevoerd.
Het enige wat zichtbaar was van de upgrades in Jeddah was ventilatieopening in de motorkap en de wijzigingen aan de beam wing. Op het officiële document van de FIA staan alleen updates die betrekking hebben op de aerodynamische wijzigingen, waardoor het noodzakelijk is om te vermelden dat de werkelijke omvang van de wijziging aan de motorkap specifiek bedoeld was om de warmte-uitwisseling te verbeteren.
Max Verstappen pakte uiteindelijk de tweede plaats achter racewinnaar Oscar Piastri, waardoor de viervoudig wereldkampioen nu twaalf punten minder heeft dan de leider in het kampioenschap. Red Bull wil de controle over het rijderskampioenschap weer in handen nemen en daarom worden er in de nabije toekomst nog meer upgrades verwacht.
In Jeddah was een aangepaste vloer klaar om op de auto te worden gemonteerd, maar de engineers gaven er de voorkeur aan om één wijziging per keer aan te brengen om de effectiviteit ervan te evalueren. RacingNews365 heeft begrepen dat de vloer zijn opwachting zou kunnen maken tijdens de Grand Prix van Miami, ondanks dat het een sprintweekend betreft, waardoor er slechts één vrije training is.
Als alternatief zou de upgrade kunnen worden uitgesteld tot Imola, waar de zevende ronde van het wereldkampioenschap wordt verreden. Daar is echter een andere, radicale verandering gepland die betrekking heeft op het profiel van de sidepods, met daarbij de verticale luchtstroomgeleiders onder de vloer en een andere profilering van het achterste bodywork voor de achterwielophanging.
Het onderzoek van de technici onder leiding van Pierre Waché heeft zich gericht op de specifieke evaluatie van de inconsistente prestaties van de auto, die radicale variaties heeft laten zien wat betreft het dynamische gedrag, met minimale variaties in de afstelling.
Zelfs de vleugels, waarbij het meer gaat over de constructie dan om echte verschillen in de vorm van de profielen, zullen in Imola verschillen van die tot nu toe zijn gebruikt. In feite kunnen we ze beschouwen als een tussentijdse, maar bijna definitieve versie, vooruitlopend op de versie die twee weken later in Spanje zal debuteren.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!