Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ontwikkeling Renault-bolide vertraagd door noodgedwongen sluiting windtunnel

Het Formule 1-team heeft het een maand lang zonder windtunnel moeten doen, waardoor de verdere ontwikkeling van haar bolide vertraging heeft opgelopen. Volgens teambaas Cyril Abiteboul was het echter een investering voor de toekomst.

Tot op heden is het 2019-seizoen niet hét seizoen van Renault. De Franse renstal zette dit jaar in op de vierde positie en het dichten van het gat met de topteams, maar na zeventien races heeft het er alle schijn van dat het team niet verder zal komen dan de vijfde plaats in het kampioenschap. De verschillende updates die het team in de eerste helft van het seizoen introduceerde op haar bolide hadden niet het gewenste resultaat, waardoor Cyril Abiteboul en co zich genoodzaakt zagen om verbeteringen aan te brengen aan de windtunnel in de Renault-fabriek in Enstone, Engeland. Met de grote regelveranderingen in 2021 in aantocht moet de windtunnel optimaal presteren, waardoor het volgens de Franse teambaas het waard was om de windtunnel langer dan een maand buiten werking te stellen, zodat er verbeteringen konden worden aangebracht. "We weten waar onze aerodynamische problemen liggen", zo wordt de Fransman geciteerd door Autosport . "De voorvleugels zijn zeer gevoelig, waardoor het testen in de windtunnel zeer belangrijk is. We hebben de windtunnel dan ook voor langer dan een maand gesloten." "Om op ons gewenste niveau te geraken, was het noodzakelijk om deze drastische maatregel te nemen. Wat dat betreft is het dus een positieve ontwikkeling. Enkele projecten waar we mee bezig waren toen de windtunnel dicht ging hebben echter wel aanzienlijk vertraging opgelopen, maar de upgrade van de windtunnel stond al langer in de planning", zo stelt Abiteboul vast. "Met 2021 op komst moeten we overal klaar voor zijn, zelfs als dat betekent dat we daarvoor de ontwikkeling van onze huidige bolide moeten opofferen", aldus de eindverantwoordelijke van het Formule 1-team van Renault. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren uitgebreid terugblikken op de Grand Prix van Japan.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"