Goed, wat is er aan de hand? Lewis Hamilton kwam bij de start in Qatar in aanraking met teamgenoot George Russell en moest dat bekopen met een uitvalbeurt. De Brit stak daarna onder de safety car al lopend de baan over om naar de pitstraat te gaan, wat hem op een reprimande en een boete van 50.000 euro kwam te staan. Daarmee leek de kous af, tot de FIA ineens aankondigde het onderzoek te heropenen. Tom Coronel vraagt zich in de RN365 F1-podcast af waarom de FIA zo'n hoofdrol opeist.
"De FIA moet overal een plasje overheen doen", stelt Coronel vast. "Het lijkt wel alsof de FIA aan het racen is en niet meer de autocoureurs. Dat zie ik bij heel veel dingen. Alles moet bekeken worden en daar moeten we weer in een hoofdvergadering over vergaderen. Daarna vinden we het gaaf om boetes uit te delen. Hoe kan je hier in godsnaam Hamilton een boete voor geven? We zijn helemaal doorgeslagen."
Anderen bekeken ook:
"De FIA zal zich wel vervelen"
Dimmers sluit zich aan bij Coronel en heeft een ironische verklaring voor het onderzoek. "Het was een rustig weekje in de Formule 1, dus de FIA zal zich wel vervelen. Er zijn honderd voorbeelden per jaar te bedenken waarin coureurs de baan oversteken. Nu wordt het ineens aangegrepen. Ik zag toevallig de herhaling van het moment waarop Max Verstappen en Hamilton op elkaar stonden in Italië twee jaar geleden. Dan zie je Max achter Lewis teruglopen en een stukje van de baan meepakken. Er staat dan meteen een marshall te wijzen. Iedereen doet het volgens mij."
Coronel, zelf actief als autocoureur, bevestigt dat en vindt de commotie nergens op slaan. "Ik ben toch geen kind van drie? Ik kan toch gewoon oversteken? Ik ben een volwassen vent. Er zijn te veel regels. We worden helemaal doodgegooid met regels. Het is vreselijk. Het geval track limits is ook zoiets raars. Kap er nou gewoon eens mee. Ik denk dat er in Qatar tweehonderd man van de FIA aanwezig waren. Het sloeg helemaal nergens, overal mensen in witte shirtjes met FIA erop."
Dimmers brengt wel een kleine nuance aan in het verhaal. "Ik snap dat je coureurs moet behoeden voor gevaar. Alleen in het geval van Lewis: je rijdt de auto de grindbak in, het hele veld is weg en als je dan terug moet lopen. Volgens mij was er al een safety car op de baan, dus dan duurt het letterlijk twee minuten voordat de volgende auto op jouw plek arriveert. Waarom zou je dan niet over mogen steken? Natuurlijk moet iemand even toestemming geven, maar zolang je het niet middenin de sessie doet..."
De gehele F1-podcast beluisteren? Dat kan hieronder via de audiospeler.
Ook interessant:
Verstappen heeft van niemand iets te duchten in jacht op unieke mijlpaal
Verstappen kan in Austin zijn vijftigste Grand Prix-zege boeken en zo een unieke mijlpaal behalen! In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Coronel, Dimmers en Mosterdijk vooruit op de GP van de Verenigde Staten. Uiteraard passeren er nog meer onderwerpen de revue. Is Perez de juiste optie voor 2024, waarom onderzoekt de FIA opnieuw een overtreding van Hamilton en gaat Haas om punten strijden?
Beluister de podcast hieronder!
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!