Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

Kwalificatie

  • 1 HAM
  • 2 BOT
  • 3 SAI
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
rus Liveblog Quali
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valtteri Bottas

Ook Bottas 3.0 is niet opgewassen tegen Hamilton

Valtteri Bottas kijkt al sinds zijn aantreden bij Mercedes tegen een flinke achterstand op Lewis Hamilton aan. De Fin hoopt jaarlijks het gat te kunnen dichten en een gooi te doen naar de titel, maar komt keer op keer bedrogen uit. In 2020 wil hij het tij, wederom, keren, maar of hij daar toe in staat is, is nog maar zeer de vraag.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Het feit dat er aan het begin van dit jaar werd gesproken over een Valtteri Bottas 2.0 zegt eigenlijk al alles. Blijkbaar was de Bottas die we al jaren kenden niet goed genoeg en moest er door hem een schepje bovenop worden gedaan. Maar als dat werkelijk mogelijk was, waarom deed hij dat dan niet al jaren eerder? De vraag of een gebrek aan motivatie, of een gebrek aan het talent om kampioen te worden hem parten speelt, is gerechtvaardigd.

Tegen het einde van 2018 snakte hij naar de seizoensfinale en de daaropvolgende winterstop. Hij was de liefde voor de sport naar eigen zeggen kwijtgeraakt na een reeks tegenvallende resultaten en was er gewoon even klaar mee. In plaats van de schouders er direct onder te zetten, stelde hij het opladen van de batterij uit tot de winterstop.

Het opladen van de batterij ging gepaard met het laten staan van zijn baard, maar maakt dat je werkelijk sneller? Sluwer? Meedogenlozer? In het Oude Testament staat beschreven dat Samson zijn kracht te danken had aan zijn lange lokken en met het afknippen van dat haar, verloor hij dan ook zijn krachten. Bottas is echter geen Samson, Bottas is gewoon een degelijke autocoureur, om niet te zeggen een oerdegelijke autocoureur. Maar een baard maakt hem niet opeens superieur. Het eten van pap overigens evenmin. Dat doet het rouwe, nagenoeg onovertroffen talent van Lewis Hamilton wél.

			© Mercedes
	© Mercedes

De term Bottas 2.0 was dan ook louter een term die in het leven is geroepen om de fans wereldwijd enige hoop te bieden dat Hamilton verslagen kon worden door de enige logische kandidaat, namelijk de man die in exact hetzelfde materiaal rijdt. Het klopt dat het er aan het begin van het seizoen op leek dat Bottas sterker was geworden, maar gaandeweg het seizoen verbleekte hij wederom naast Hamilton, die er fluitend met zijn derde wereldtitel in zijn derde jaar als teamgenoot van Bottas vandoor ging.

'Bottas 2.0' bleek toch niet sterk genoeg en dus duikt hier en daar de term 'Bottas 3.0' al op. Wat met een dergelijk nieuwe identiteit gepaard moet gaan, is niet geheel duidelijk, al maakte hij recent bekend te zullen scheiden van zijn vrouw, omdat het leven als F1-coureur niet te combineren viel met het leven van een echtgenoot.

Vooralsnog is er weinig reden om aan te nemen dat Lewis Hamilton niet wéér de te kloppen man zal zijn op de Formule 1-grid, laat staan binnen Mercedes. Wat wél anders is dan in voorgaande jaren, is dat Bottas nu écht aan de bak moet als hij in 2020 zijn stoeltje wil behouden. Er zitten aan het eind van dit seizoen immers heel wat toppers zonder contract.

Aan de andere kant kan het ook maar zo zijn dat Mercedes maar wat graag vasthoudt aan Bottas om wat hij wel is, namelijk een perfecte nummer twee. Hij is snel, alhoewel niet zo snel als Hamilton, en hij is gewillig. Mercedes zou zomaar eens genoegen kunnen nemen met Bottas, en dan niet met versie 3.0, niet met versie 2.0, maar gewoon met Bottas 1.0, de man die we al drie jaar bij Mercedes aan het werk zien.

3 reacties

    Live Kwalificatie Formule 1 GP Rusland