Het feit dat er aan het begin van dit jaar werd gesproken over een Valtteri Bottas 2.0 zegt eigenlijk al alles. Blijkbaar was de Bottas die we al jaren kenden niet goed genoeg en moest er door hem een schepje bovenop worden gedaan. Maar als dat werkelijk mogelijk was, waarom deed hij dat dan niet al jaren eerder? De vraag of een gebrek aan motivatie, of een gebrek aan het talent om kampioen te worden hem parten speelt, is gerechtvaardigd. Tegen het einde van 2018 snakte hij naar de seizoensfinale en de daaropvolgende winterstop. Hij was de liefde voor de sport naar eigen zeggen kwijtgeraakt na een reeks tegenvallende resultaten en was er gewoon even klaar mee. In plaats van de schouders er direct onder te zetten, stelde hij het opladen van de batterij uit tot de winterstop. Het opladen van de batterij ging gepaard met het laten staan van zijn baard, maar maakt dat je werkelijk sneller? Sluwer? Meedogenlozer? In het Oude Testament staat beschreven dat Samson zijn kracht te danken had aan zijn lange lokken en met het afknippen van dat haar, verloor hij dan ook zijn krachten. Bottas is echter geen Samson, Bottas is gewoon een degelijke autocoureur, om niet te zeggen een oerdegelijke autocoureur. Maar een baard maakt hem niet opeens superieur. Het eten van pap overigens evenmin. Dat doet het rouwe, nagenoeg onovertroffen talent van Lewis Hamilton wél.
De term Bottas 2.0 was dan ook louter een term die in het leven is geroepen om de fans wereldwijd enige hoop te bieden dat Hamilton verslagen kon worden door de enige logische kandidaat, namelijk de man die in exact hetzelfde materiaal rijdt. Het klopt dat het er aan het begin van het seizoen op leek dat Bottas sterker was geworden, maar gaandeweg het seizoen verbleekte hij wederom naast Hamilton, die er fluitend met zijn derde wereldtitel in zijn derde jaar als teamgenoot van Bottas vandoor ging. 'Bottas 2.0' bleek toch niet sterk genoeg en dus duikt hier en daar de term 'Bottas 3.0' al op. Wat met een dergelijk nieuwe identiteit gepaard moet gaan, is niet geheel duidelijk, al maakte hij recent bekend te zullen scheiden van zijn vrouw, omdat het leven als F1-coureur niet te combineren viel met het leven van een echtgenoot. Vooralsnog is er weinig reden om aan te nemen dat Lewis Hamilton niet wéér de te kloppen man zal zijn op de Formule 1-grid, laat staan binnen Mercedes. Wat wél anders is dan in voorgaande jaren, is dat Bottas nu écht aan de bak moet als hij in 2020 zijn stoeltje wil behouden. Er zitten aan het eind van dit seizoen immers heel wat toppers zonder contract. Aan de andere kant kan het ook maar zo zijn dat Mercedes maar wat graag vasthoudt aan Bottas om wat hij wel is, namelijk een perfecte nummer twee. Hij is snel, alhoewel niet zo snel als Hamilton, en hij is gewillig. Mercedes zou zomaar eens genoegen kunnen nemen met Bottas, en dan niet met versie 3.0, niet met versie 2.0, maar gewoon met Bottas 1.0, de man die we al drie jaar bij Mercedes aan het werk zien.
Meest gelezen