Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:33.593
  • 2 HAM 1:33.637
  • 3 GAS 1:33.845
VT3 za 25 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Uitslag VT2
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Deze Red Bull-coureurs verdwenen roemloos uit de Formule 1

Alexander Albon en Daniil Kvyat kennen geen goed seizoen bij respectievelijk Red Bull en AlphaTauri. Beiden lijken aan het eind van dit seizoen vervangen te worden en komen daarmee op de lange lijst van coureurs die Red Bull de wacht heeft aangezegd. Deze vier Red Bull-coureurs kregen eerder al vroeg hun congé van Helmut Marko.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Brendon Hartley

Voor zijn debuut in de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017 hikte Brendon Hartley was zijn hoop op de koningsklasse eigenlijk al vervlogen. Tussen 2008 en 2010 werkte de Nieuw-Zeelander al wat demo's af voor Red Bull en Toro Rosso, waar hij tevens testrijder was. Hartley had echter geen superlicentie en werd daarom meermaals als testcoureur vervangen gedurende die jaren. Bovendien kwam het nooit tot een racedebuut en werd hij halverwege het seizoen 2010 uit het Red Bull Junior Team gezet.

Zeven jaar later kwam Red Bull uit nood geboren toch weer bij Hartley terecht. Toro Rosso zocht namelijk een vervanger voor Pierre Gasly, die in Japan de finale van de Super Formula moest rijden. In de drie resterende races van het jaar werd Hartley ingezet als vervanger van Daniil Kvyat en ondanks dat hij geen potten wist te breken in de laatste vier races van 2017 (hij werd een keer dertiende, een keer vijftiende en viel twee keer uit, red.) mocht de Nieuw-Zeelander aanblijven in 2018, zij het puur bij gebrek aan beter. Na een seizoen waarin hij slechts vier schamele punten scoorde, werd Hartley aan de kant geschoven ten behoeve van Alexander Albon.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Vitantonio Liuzzi

De wereld zag er rooskleurig uit voor Vitantonio Liuzzi toen hij in 2004, als teamgenoot van Robert Doornbos, het Formule 3000-kampioenschap won. Zijn naam werd genoemd bij gerenommeerde teams als Ferrari en Sauber, maar uiteindelijk bood Red Bull hem eind 2004 een Formule 1-test aan, waarna hij het daaropvolgende jaar een zitje zou krijgen bij het Oostenrijkse team dat dat jaar voor het eerst op de grid zou staan.

Dit zitje moest de Italiaan echter wel delen met Christian Klien, die de eerste drie races voor zijn rekening nam en goed presteerde. Red Bull moest volgens de afspraak echter wel Liuzzi in de auto zetten in de Grands Prix van San Marino, Spanje, Monaco en Europa, maar daarna keerde Klien terug in de auto en werd Liuzzi voor de rest van het seizoen tot testcoureur gedegradeerd. De Italiaan bleef daarna nog vele jaren actief in de Formule 1, eerst bij Red Bull's B-team Toro Rosso en vervolgens nog bij Force India en het achterhoedeteam HRT.

Christian Klien

Christian Klien mocht dan wel een sterkere indruk maken dan Vitantonio Liuzzi; ook zijn Formule 1-carrière binnen de Red Bull-familie was geen lang leven beschoren. Toen de energiedrankfabrikant het Formule 1-team van Jaguar overnam aan het eind van 2004, verhuisde toenmalig coureur en Red Bull-protegé Klien mee met de nieuwe eigenaren. Door zijn redelijke prestaties in 2005, met als beste resultaat een vijfde plaats in de laatste Grand Prix van het seizoen mocht de Oostenrijker zijn zitje behouden.

In 2006 verging het Klien echter een stuk minder goed. Waar zijn teamgenoot David Coulthard vaker in de punten eindigde en zelfs een keer het podium mocht bestijgen, kwam Klien niet verder dan twee achtste plaatsen in de Grand Prix van Bahrein en de Grand Prix van Duitsland. Door zijn prestaties leek het er niet op dat Klien zijn zitje in 2007 kon behouden en er werd gesuggereerd dat de Red Bull-rijder naar Amerika kon om in de Champ Car te gaan rijden. Toen Klien bedankte om voor een door Red Bull-gesteund team te rijden, omdat hij liever over zou stappen naar een ander Formule 1-team, kreeg hij vervroegd de zak. De laatste drie races zou Robert Doornbos in de Red Bull RB2 rijden.

Scott Speed

In 2006 trad Red Bull met nog een team toe tot de Formule 1. Dietrich Mateschitz nam het kleine achterhoedeteam Minardi over en doopte dit om tot Toro Rosso, waardoor Red Bull nu vier coureurs uit het juniorteam een Formule 1-zitje aan kon bieden. Naast Liuzzi, die in 2005 bij Red Bull onderdeed voor Klien, zette Helmut Marko de Amerikaan Scott Speed achter het stuur bij de kleine Italiaanse renstal.

Met Speed achter het stuur kende Toro Rosso geen successen. In het eerste seizoen wist de Amerikaan geen enkel punt te scoren, had hij regelmatig pech en was hij vaak betrokken bij incidenten, waaronder in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland. Toch was Speed in Australië dicht bij de eerste puntenfinish voor Toro Rosso, maar doordat hij inhaalde tijdens een gele vlag-situatie, kreeg hij een tijdstraf van 25 seconden en belandde hij zo alsnog buiten de punten. Na veel speculatie werd het contract van Speed toch verlengd, maar de Amerikaan zou het einde van het seizoen 2007 niet halen. Ook dat jaar domineerden crashes zijn seizoen en halverwege het jaar vond Marko het genoeg geweest. Na tien races werd Speed bedankt voor bewezen diensten en vervangen door ene Sebastian Vettel.

Sebastien Bourdais

Was dé grote held in de Amerikaanse Champ Cars Series. Daarin reeg hij de titels aaneen, genoeg om Red Bull ervan te overtuigen hem bij Toro Rosso te parkeren, naast diezelfde Sebastian Vettel. Hij was geen match voor de latere wereldkampioen, al toonde hij zich bij vlagen snel. Dat hielp hem zijn zitje te behouden voor een tweede campagne in 2009, toen er compleet nieuwe regels zijn intrede deden in de Formule 1.

Naast zijn debuterende naamgenoot Sebastien Buemi kon hij geen potten breken en halverwege het seizoen werd hij vervangen door Jaime Alguersuari. Het jonge supertalent was op zijn beurt ook geen lang leven beschoren in de Formule 1. Na tweeënhalf jaar Toro Rosso verdween ook hij weer uit de Formule 1. Tegenwoordig is hij actief als DJ. Sebastien Bourdais keerde terug naar Amerika, waarin hij na het ter zielen gaan van de Champ Car met wisselend succes in de IndyCars ging rijden.

5 reacties

    x