Mercedes mag dan wel de eerste Formule 1-Grand Prix-race van het jaar gewonnen hebben, toch heeft het team genoeg punten die beter kunnen. Ook op motorisch vlak erkende teambaas Toto Wolff in Bahrein dat er wat problemen waren. "We verliezen op de stukken van het circuit waar er met hoge snelheid wordt gereden. We kunnen overduidelijk zien dat we daar toegeven op Honda", zuchtte hij destijds. Hij sprak over derating problemen. Het zijn dezelfde problemen die Honda de vorige jaren had, alleen noemden zij het 'clipping'. Daardoor kon Mercedes bijvoorbeeld niet de gehele kwalificatieronde lang gebruik maken van de extra paardenkrachten (160) die worden opgewekt door de elektrische systemen. "Op dat gebied verliezen we", erkende Wolff. "We zijn nog niet blij met de manier waarop de energie opwekken", zo doelde hij dus op de hybride systemen van de Mercedes-krachtbron achterin de W12. Bij een rondvraag langs de velden blijkt dat ook bij Williams hetzelfde probleem is opgetreden tijdens de start van het seizoen. Zij vertrouwen namelijk op Mercedes voor het kalibreren van de motor. "We krijgen precies dezelfde hardware, software en kalibratie", vertelt Dave Robson, Head of Vehicle Performance van de renstal, in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We zijn dus geheel afhankelijk van Brixworth (de motorfabriek van Mercedes, red.) en het team dat ons op het circuit bijstaat. Dus ja, we zitten in hetzelfde schuitje als Toto heeft beschreven." Maar, zo benadrukt Robson, de situatie was afgelopen raceweekend al overduidelijk verbeterd. "Als je de motor in het raceweekend vergelijkt met de motor tijdens de testdagen, dan is er al een significante verbetering opgetreden. Mercedes is dus in staat geweest om de situatie te verbeteren, maar de precieze details over de problemen weet ik niet. Dat zal je aan Mercedes moeten vragen." Bij McLaren, sinds dit seizoen ook (weer) een Mercedes-klant, wordt er niet geklaagd over eventuele problemen. "Het was een goed weekend samen met onze nieuwe partners. Ja, het was pas ons eerste weekend en we stonden onder druk, maar wat ik tot nu heb gezien toont aan dat al het harde werk dat het team samen met het Mercedes-personeel uit Brixworth heeft verzet, loont", aldus teambaas Seidl.
Meest gelezen