Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Op deze dag: Crashgate kost Renault-teambazen de kop

Het is misschien wel het grootste schandaal dat de Formule 1 ooit heeft gezien. Renault liet in de Grand Prix van Singapore in 2008 Nelson Piquet met opzet crashen om middels een perfect getimede safety car Fernando Alonso aan de overwinning te helpen. Een jaar later moesten er koppen rollen.

Als in 2008 Fernando Alonso na een tumultueus jaar bij McLaren aan de zijde van Lewis Hamilton terugkeert bij Renault, is dat niet meer de kampioensformatie die hij in 2006 verliet. In de Grand Prix van Singapore ziet Renault echter haar kans schoon om toch weer eens te winnen. Nelson Piquet zou daar voor opgeofferd moeten worden in de meest letterlijke zin van het woord. De Braziliaan, die een ongelukkige campagne afwerkt bij Renault. wordt gevraagd of hij alsjeblieft zijn auto expres tegen de muur kan zetten om zo een safety car-fase uit te lokken. Hij slaagt in de opzet. Alonso heeft zijn pitstop dan al gemaakt, en terwijl een groot deel van de mensen voor hem een pitstop maakt, wint hij meerdere plaatsen. Later in de race zouden mensen die niet stopten tijdens de safety car, maar niet genoeg brandstof aan boord hadden tot het einde van de race, ook nog moeten stoppen, waardoor Alonso de leiding en de zege erfde. Piquet doet het af als een onschuldige mispeer van zijn kant en dat is dat. Een klein jaar later echter wordt de nog altijd ondermaats presterende Piquet aan de kant geschoven door het team en dat maakt hem loslippiger dan Renault lief is. In augustus 2009 wordt voor het eerst melding gemaakt van een opzettelijke crash. De FIA start onmiddellijk een onderzoek. Al snel wordt duidelijk dat men Piquet niks kwalijk neemt. Renault dreigt met juridische stappen tegen Piquet, omdat hij valse beschuldigingen de wereld in zou hebben geslingerd en men claimt zelfs dat het zijn eigen idee was. Niet veel later zou Pat Symonds immuniteit worden geboden als hij het ware verhaal zou delen. Duidelijk is dat het net zich begint te sluiten en op 16 september 2009, vandaag precies twaalf jaar geleden, stappen zowel teambaas Flavio Briatore als Symonds op en geeft het team aan niet langer de beschuldigingen aan te vechten. Renault en de twee teamleiders worden schuldig bevonden. Het team wordt in eerste instantie voor twee jaar geschorst, een besluit dat wordt teruggedraaid. Briatore en Symonds komen er uiteindelijk vanaf met de toezegging dat ze tot en met 2013 niet in de Formule 1 zullen werken en tot en met 2011 ook niet in een ander aan de FIA verbonden instantie. Alonso werd in zijn geheel vrijgesproken van enige betrokkenheid.

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Breaking De salarissen van de F1-coureurs in 2024