Het seizoen 1994 zal, zonder twijfel, nooit worden vergeten. Ayrton Senna verongelukt, Michael Schumacher scoort zijn eerste wereldtitel – al gaat dat met de nodige vraagtekens – en meer dan veertig coureurs maken hun opwachting op de grid. Nederland raakt in de ban van de Formule 1 als Jos Verstappen het mag proberen als tweede rijder van topteam Benetton. Verstappen senior bungelt, als 22-jarige ventje, een beetje tussen wal en schip. Als vervanger van de geblesseerde vaste rijder J.J. Lehto maakt hij zijn debuut. De Fin blijkt na terug te zijn gekeerd echter totaal niet te zijn wat Benetton zoekt en zodoende mag Verstappen terugkeren. Dat gaat met vallen en opstaan: de Nederlander sloopt eens een wagen van hoogaangeschreven teammaat Michael Schumacher, kan het tempo niet bepaald bijbenen en vliegt op de Hockenheimring tot overmaat van ramp in de fik. Op de Hungaroring, het strijdtoneel van de tiende ronde van het kampioenschap van 1994, moet het een en ander worden rechtgezet. De kwalificaties op vrijdag en zaterdag verlopen echter niet helemaal naar wens en dus moet ‘Ons Jos’ aanvangen vanaf een teleurstellende twaalfde positie, waar teammaat Schumacher vanaf de eerste startplaats aanvangt.
De zondag zorgt echter voor het gehoopte succes. Vanaf P12 baant de Benetton met startnummer 6 zich een weg naar voren, om binnen korte tijd zich in een puntenpositie te bevinden. Als er nog een paar concurrenten wegvallen rijdt Verstappen op een vierde plaats. De top drie is buiten bereik. Of toch niet? Dat Schumacher Verstappen kort voor de streep laat passeren, lijkt een aardigheidje. De jonge Nederlander kan zijn opgelopen rondje achterstand inlopen en wordt zodoende niet geklasseerd met een ‘+1 lap’ achter zijn naam. Het blijkt echter dat Schumacher heeft gezien dat de als derde rondrijdende Martin Brundle stil is gevallen en beseft zich dat Verstappen, als hij zijn rondje achterstand goedmaakt, die positie over kan nemen. Verstappen kan een rondje extra voltooien en passeert Brundle inderdaad. P3 is een feit, het allereerste Nederlandse podium in 45 seizoenen Formule 1 is een feit. Waar het vroeger zo ontzettend speciaal was, is het tegenwoordig al haast normaal dat er een Verstappen af en toe naar podiumplaatsen rijdt. Max Verstappen heeft zich inmiddels vijftien maal op het ereschavot mogen melden – hoe veel bokalen zullen er nog volgen voor de telg van Jos The Boss ?
Meest gelezen