Gaat Red Bull wel of niet gestraft worden voor het overtreden van het budgetplafond in 2021? De FIA beweert dat de financiële cijfers van het team niet in orde zijn en dat ze vorig seizoen over de toegestane hoeveelheid van 145 miljoen dollar heen zijn gegaan. Red Bull zelf wast haar handen in onschuld en zegt onder dat bedrag te zijn gebleven. RacingNews365 heeft vernomen dat de cijfers die het team van Max Verstappen in maart van dit jaar heeft ingeleverd aantoonden dat ze in 2021, volgens de interpretatie van Red Bull, ruim vier miljoen dollar onder het budgetplafond zaten. Na controle door de FIA waren er echter enkele bedragen die volgens de autosportbond niet goed verwerkt waren, waardoor het team in de ogen van de autosportbond juist 1,8 miljoen dollar boven het budgetplafond uitkwam.
Hoe kan dat verschil ontstaan?
De snelle rekenaars onder ons merken op dat er dus een verschil van 5,8 miljoen dollar zit tussen de berekeningen van Red Bull en de FIA. Dat is een groot, zeer groot, verschil, dat door verschillende posten is ontstaan. Naar verluidt was het voormalig Mercedes-adviseur Shaila-Ann Rao, nu werkzaam bij de FIA, die Red Bull een uur nadat Verstappen zijn tweede wereldtitel had veroverd opbelde om het slechte nieuws te vertellen, zo heeft RacingNews365 vernomen. Deze website heeft eveneens begrepen dat er ten minste vijf verschillen van inzichten zijn tussen de Red Bull en de FIA als het aankomt op de financiële cijfers. Er zou ten eerste verwarring zijn over de belastingteruggave die het Formule 1-team had verwacht van de Britse overheid vanwege haar investeringen in Research and Development, de zogenaamde RDEC (Research and Development Expenditure Credit). Daarnaast had Red Bull de waarde van ongebruikte onderdelen (maar wel geproduceerd etc.) niet meegenomen in haar eigen berekeningen, omdat dit volgens de financiële regels destijds niet hoefde. Pas enkele maanden nadat de cijfers al waren ingeleverd, in 2022 dus, verduidelijkte de FIA de regels, waardoor deze kosten plots wel onder het budgetplafond vielen. Enkele personeelskosten had het Red Bull-team ook niet onder het budgetplafond geschaard, terwijl de FIA daar duidelijk anders over dacht. Dan Fallows, die de veelbesproken overstap van Red Bull naar Aston Martin heeft gemaakt, werd doorbetaald terwijl hij niet meer aan F1-projecten werkte. De autosportbond schijnt (een deel van) die kosten toch wel mee te hebben genomen in haar berekeningen, in tegenstelling tot het team. Verder heeft de FIA ook andere personeelskosten, zoals ontslagvergoedingen en kosten vanwege ziek personeel meegerekend, terwijl Red Bull zelf dat niet had gedaan. Dit zou totaal gaan om 800.000 dollar. Geruchten over problemen met het salaris van topontwerper Adrian Newey in combinatie met het budgetplafond zijn overigens onwaar, want die kosten vallen vanwege zijn top 3-salaris buiten het plafond. Tot slot heeft Red Bull de kosten van de catering onder de verkeerde noemer gezet, waardoor deze niet onder het budgetplafond vielen, maar wat eigenlijk in de ogen van de FIA wel had gemoeten. Dit zou een bedrag van in totaal 1,2 miljoen dollar zijn geweest. En zo kon een surplus van 4 miljoen dollar in de ogen van Red Bull plots een 'te kort' worden van 1,8 miljoen dollar in de ogen van de FIA.
Persconferentie
In de paddock zong op donderdag het gerucht rond dat Red Bull op vrijdag een persconferentie zal beleggen in Austin, Texas, zodat het haar kant van het verhaal kan laten horen aan de wereld. Op dit moment is dat nog niet bevestigd door het Red Bull-team. Christian Horner zit op zaterdag in ieder geval wel in de FIA-persconferentie en zal daar ongetwijfeld het hemd van het lijf worden gevraagd door het journaille. Door op vrijdag een persconferentie te beleggen kan het team uit Milton Keynes in ieder geval al strategisch het eerste woord nemen. Het laatste woord over de kwestie is in ieder geval nog langer niet gesproken. De vraag is of Red Bull en de FIA overeenstemming gaan vinden. Kan Red Bull uiteindelijk toch een goede uitleg geven voor alle verschillende interpretaties, of moet het toch fouten toegeven en een straf incasseren? Of geloven Horner en co. in hun onschuld en laten ze het Cost Cap Adjudication Panel een oordeel vellen en riskeren ze zo een ernstige straf? Update: RacingNews365 heeft vernomen dat de Red Bull-persconferentie niet doorgaat .
Meest gelezen