Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Op racetempo kan Verstappen voorin meedoen in GP Canada

Hoewel Max Verstappen in de vrije trainingen op het Circuit Gilles Villeneuve niet de snelste rondetijden reed, kon de Nederlander op racetempo wel weer goed meekomen met Mercedes en Ferrari. Dat biedt kansen voor de Grand Prix van Canada op zondag.

Max Verstappen was precies een jaar geleden in alle drie de vrije trainingen het snelst op het Circuit Gilles Villeneuve - nota bene met de vermaledijde Renault-krachtbron nog in zijn Red Bull. Dit jaar is daar echter geen sprake van. In de woorden van de Nederlandse coureur zelf is de RB15 van 2019 simpelweg niet zo goed als de RB14 van vorig seizoen. Snelste rondetijden Ditmaal besloot Lewis Hamilton de eerste vrijdagtraining als eerste met een tijd van 1.12,767 , met Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas daarachter op 0,147 seconde. Charles Leclerc eindigde voor Ferrari als derde op forse achterstand: 0,953 seconde op Hamilton, terwijl Verstappen op 0,988 van de Brit de vierde stek pakte. Een paar uur later prijkte Leclercs naam bovenaan de uitslag van de tweede vrije training. Met een rondje van 1.12,177 was de Monegask 0,074 seconde sneller dan teamgenoot Sebastian Vettel, terwijl Bottas slechts 0,134 toegaf op Leclerc. Logisch is dat wel: als (weliswaar zeer snel) stratencircuit was de baan erg stoffig en nam het gripniveau bovengemiddeld toe naarmate er meer ronden werden afgelegd. Hamilton en Verstappen kwamen er in VT2 niet aan te pas, nota bene omdat beide rijders met de zijkant van hun auto's tegen de wand knalden. De Mercedes-coureur was daarop helemaal klaar voor de vrijdag; de Red Bull-rijder kon later in de middag nog wel wat rondjes rijden.

Door de gevolgen van die akkefietjes is het lastig om het racetempo van Hamilton goed te beoordelen. Alleen in de (gelet op de race minder representatieve) eerste training reed de Brit een lange run, bestaande uit zo'n zes rondjes met een gemiddelde van 1.17,263 . In diezelfde sessie - en op dezelfde medium compound - kwam Verstappen overigens over zes ronden tot een gemiddelde van 1.17,866 . Oefenen op racetempo In de twee vrije training reed Verstappen wel een 'korte lange run', waarin hij met drie representatieve ronden tot een gemiddelde kwam van 1.17,106 - op de harde compound welteverstaan! (Het verschil tussen de zachte, medium en harde compound bedraagt volgens Pirelli per stap zo'n 0,8 seconde per rondje.) Om dat in perspectief te plaatsen ten opzichte van Mercedes: tijdens een lange run van zo'n 24 ronden, eveneens op de harde band, kwam Bottas uit op een gemiddelde van 1.17,337 . En Ferrari? Ondanks de snelle rijden van Leclerc en Vettel over één ronde in VT2 is het racetempo van de Scuderia in Montreal wat minder indrukwekkend. De Monegask kwam over zo'n zestien ronden op mediums tot een gemiddelde rondetijd van 1.17,928 . Vettel worstelde twaalf ronden op zacht rubber en kwam daarin tot 1.19,018 ; tegen het einde van VT2 reed hij in vier ronden op mediums nog wel 1.17,761 als gemiddelde. Beide coureurs maakten ook hier melding van oververhitting van het rubber, mogelijk als gevolg van de 0,4 millimeter dunnere banden dan voorheen waarmee dit hele F1-seizoen gereden wordt. Feit is dat de kansen voor Verstappen om dit Grand Prix-weekend weer indruk te maken wel degelijk aanwezig zijn. In de kwalificatie zal de Nederlander het zeer waarschijnlijk weer afleggen op motorvermorgen, maar voor de race geven de lange runs uit de trainingen gunstige voortekenen af voor een gooi naar een podiumplaats.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'