Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Openhartige Marko spreekt zich uit over hardnekkig Red Bull-probleem

Max Verstappen pakte zijn vierde wereldtitel in de Formule 1, maar makkelijk ging het niet. Helmut Marko spreekt zich uit over een hardnekkig Red Bull-probleem.

Verstappen Abu Dhabi race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Aan het begin van het seizoen leken Max Verstappen en Red Bull makkelijk naar de beide wereldtitels te cruisen. Niets was echter minder waar, want vanaf de Grand Prix van Miami nam McLaren het heft in handen. Verstappen moest alle zeilen bijzetten om zijn vierde wereldtitel te behalen, al slaagde hij wel in die opzet. Maar waar ging het toch mis voor Red Bull? Helmut Marko spreekt zich uit over een hardnekkig probleem.

"De zaak tegen Christian Horner heeft zeker niet geholpen", stelt Marko tegenover ORF. "Je kan natuurlijk ook niet zomaar het vertrek van Adrian Newey opvangen. Dat is een mythe in de Formule 1, want Newey is de ontwerpgoeroe bij uitstek. En dan waren er nog een paar anderen, zoals Rob Marshall (die eerder naar McLaren vertrok, red.). Als je succesvol bent, proberen teams je natuurlijk te strikken."

Dat was echter niet de kern van het probleem, beredeneert Marko. "De inconsistentie van de correlatie kwam uit het niets. Laten we het zo zeggen: we hebben een update geproduceerd en zijn de verkeerde weg ingeslagen. Het werkvenster van de auto was erg klein. De ene band werkte, de andere niet. We zijn in drie races echt superieur geweest, terwijl Verstappen ook vier andere races won. Zonder hem hadden we deze overwinningen niet behaald. Max verdoezelde ook veel zwakke punten van de auto met zijn genialiteit. Het ergste was Monza, die race fungeerde als wake-up call. Daarna vonden we weer het juiste spoor, maar niet altijd."

Dominant

Marko verwacht dan ook niet dat één team de dienst gaat uitmaken in 2025. "De reglementen blijven hetzelfde. Dat betekent dat het hele veld en de topteams nog dichter bij elkaar komen te staan. Het is cruciaal dat je een auto hebt die op elk circuit werkt, zoals bij McLaren. Denk bijvoorbeeld aan de type banden, temperaturen en vooral dat de auto voorspelbaar is voor de coureurs. Dat laatste is bij ons niet het geval. De coureurs hebben geen vertrouwen. Eerst krijg je onderstuur, daarna overstuur, waardoor je niet tot de limiet kan gaan. Vanuit ons oogpunt hebben we ook twee coureurs nodig die regelmatig punten scoren voor het constructeurskampioenschap."

Tot slot wijst een openhartige Marko naar de oude windtunnel van Red Bull. "Onze engineers zeggen bijvoorbeeld dat we 40 punten downforce hebben, waarna ik zeg dat ik het op de stopwatch niet zie. Dat is de beslissende factor. Op dit moment hebben we waarschijnlijk de oudste windtunnel van allemaal. Onze nieuwe windtunnel is op zijn vroegst in 2026 klaar zijn. Nu beschikken we over een windtunnel die na de Tweede Wereldoorlog door het Britse leger is gebouwd. Stiekem gebeurde dat niet voor auto's, maar voor raketaandrijvingen et cetera. We moeten echter gewoon een auto bouwen die recht doet aan de ground effect-reglementen en de Pirelli-banden. De auto moet de coureur vertrouwen geven. En natuurlijk hebben we Verstappen, die met zijn uitzonderlijke rijvaardigheid veel kan goedmaken." 

Profiteert Red Bull dan van het feit dat ze op de derde plaats zijn geëindigd? Het team krijgt zo meer tijd in de windtunnel. "We winnen liever", sluit Marko af.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay
x
Noodklok Marko en Wolff luiden de noodklok: "Zit allemaal over de limiet"