vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Opinie: Leclerc (20) is nu al de beste Formule 1-coureur

Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton: het zijn allemaal grote namen uit heden en verleden. Max Verstappen zal zich ontegenzeggelijk bij de groten van de Formule 1 gaan voegen, als de Nederlander zijn carrière voortzet op de manier waarop het de afgelopen jaren loopt. Er is momenteel echter maar één coureur die eruit schiet, en dat is niet de Red Bull-rijder.

Hij is rustig – koeltjes, maar charmant. Aimabel, welbespraakt en bovendien razendsnel. Achter het stuur van de Alfa Romeo Sauber neemt sinds het begin van dit seizoen een jonge jongen, afkomstig uit Monaco, plaats. Zijn naam zal niemand zijn ontgaan: Charles Leclerc is waanzinnig talentvol. De 20-jarige, die vijf jaar geleden door niemand minder dan Verstappen werd verslagen tijdens het wereldkampioenschap karten, heeft de laatste jaren een monsterlijke opmars gemaakt.

Ga maar na: in 2015, het debuutseizoen van Verstappen, reed Leclerc nog (voor Frits van Amersfoort) in de Formule 3. Aldaar was hij snel, maar onbezonnen. De Monegask werd uiteindelijk ‘slechts’ vierde in het kampioenschap, een combinatie van pech en domme fouten. Met name de tweede helft van het seizoen is zwakjes te noemen, maar dat komt later aan bod. Aan het einde van het jaar laat een weer helemaal opgeladen Leclerc zich sterk van voren zien tijdens de fameuze F3-race in de straten van gokparadijs Macau. Voor het fameuze juniorteam van ART genoeg om hem in haar GP3-team te plaatsen.

Ook de Formule 1-teambazen laten hun oog vallen op Leclerc, die uiteindelijk voor een dienstverband bij Ferrari kiest. Sinds 2016 is de jongeling onderdeel van de rijdersacademie van de Italianen – in die hoedanigheid mag hij als testcoureur voor Haas (2016) en Sauber (2017) in actie komen tijdens vrije trainingen in Grand Prix-weekends. Vanaf de GP3-tijd opereert Leclerc klinischer, strakker: de titel in de GP3 wordt sterk veroverd, een jaar later steekt de huidige Sauber-coureur met kop en schouders boven het Formule 2-veld uit.

De kalmte die Leclerc uitstraalt maakt hem extra bijzonder. Gebeurtenissen in zijn privéleven hebben daar grote invloed op gehad. In de afgelopen jaren heeft Leclerc veel voor zijn kiezen gekregen, met als dieptepunten het overlijden van zijn vader (vlak voor een raceweekend, Baku 2017) en van de beste vriend van zijn broer, Jules Bianchi. De Fransman leerde Leclerc de kneepjes van het racen op de kartbaan – hij was zijn mentor. Het verhaal van Bianchi is bekend: de destijds 25-jarige had een verschrikkelijk ongeval tijdens de Japanse GP van 2014 en bezweek driekwart jaar later aan de daar opgelopen verwondingen. De klap kwam keihard aan bij Leclerc, die op dat moment Formule 3 reed. De dip in zijn resultaten is zodoende niet vreemd te noemen..

- Vettel doet er voor zichzelf goed aan, Raikkonen contractverlenging te bezorgen

Mede door de haast enge fysieke overeenkomsten tussen Bianchi en Leclerc wordt de laatstgenoemde door puristen de enige juiste opvolger van de omgekomen Fransman genoemd – Bianchi zou immers voor Ferrari gaan rijden, zo was de algemene opvatting. Daarnaast is Leclerc van onbesproken gedrag, hij bezit een combinatie van de positieve punten van de hoofdrolspelers van het kampioenschap 2018. Rap als Vettel, foutloos als Hamilton. Radiotirades zal je Leclerc niet horen afsteken, ook bij een minder resultaat krijgen alle teamleden netjes een hand en een bedankje. Betrokken bij een raar incident? Nooit.

De prestatie om een Sauber – de wagen die vorig jaar niet vooruit te branden was – tweemaal in drie races tijd naar het derde kwalificatiesegment te rijden, is ronduit briljant te noemen. Leclerc maakt een hevigere impact dan Max Verstappen en Sebastian Vettel in hun eerste tien Grands Prix deden en zou, als hij het materiaal voorhanden had, mee kunnen strijden voor de overwinningen. Vettel zou er voor zichzelf goed aan doen om Kimi Raikkonen nog maar een keertje uitgebreid te promoten op de burelen in Maranello, anders kan er volgend jaar weleens een machtsovername plaatsvinden bij Ferrari.

CV Charles Leclerc

  • Geboren: 16 oktober 1997 (20 jaar)
  • Aantal F1-races: tien
  • Aantal WK-punten: dertien
  • Beste startplaats: achtste (Frankrijk)
  • Beste finishplaats: zesde (Azerbeidzjan)

Voorgeschiedenis

  • 2014: Tweede in de Formule Renault 2.0 Alps-klasse
  • 2015: Vierde in het Europese Formule 3-kampioenschap en tweede tijdens de Macau Grand Prix
  • 2016: Kampioen in de GP3 Series
  • 2017: Kampioen in de Formule 2