Elke coureur mag per seizoen drie motoren gebruiken zonder een gridstraf op te lopen. De poule van drie krachtbronnen blijkt echter lang niet genoeg te zijn voor een groot deel van de grid, ook bij het voorheen zeer betrouwbare Mercedes. Sebastian Vettel, ook rijdend met een Mercedes-krachtbron, is zeker niet de eerste die een vierde motor nodig heeft van het Duitse automerk. Vettel is alweer de vijfde coureur van de Mercedes-gedreven teams die een straf moet incasseren. Dit weekend zal hij achteraan de grid starten in Austin, zo bevestigt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . Naast Lewis Hamilton en Valtteri Bottas moesten ook Daniel Ricciardo en Nicholas Latifi een vierde motor in gebruik nemen om het seizoen van 2021 uit te rijden. "We moeten die straf incasseren, dus we zullen zien wat we nog kunnen bereiken op zondag", aldus Vettel, die alsnog erg veel zin heeft in de race op het Circuit of the Americas. "Het is een ideaal circuit om in te halen, hopelijk wordt het een zondag vol entertainment. We gaan het zien." De afgelopen races wordt er in de wandelgangen veel gepraat over de betrouwbaarheid van de Mercedes-krachtbron. Hoewel het niet duidelijk is of er structurele problemen zijn bij het materiaal van onder andere de titelconcurrent van Max Verstappen, wordt er aardig wat gewisseld binnen de Mercedes-poule. Ook buiten de motorleverancier van Duitse komaf zijn er genoeg teams en coureurs die het seizoen niet uitrijden. Verstappen wisselde zijn Honda-motor al tijdens het Grand Prix-weekend in Rusland, en ook Sergio Perez en Pierre Gasly hebben al een vierde exemplaar van de Japanse krachtbron. Dit kwam echter wel voornamelijk door crashes en niet door onbetrouwbaarheid.
Meest gelezen