Het gestuiter van de bolides was hét onderwerp toen de nieuwe reglementen werden geïntroduceerd in de Formule 1 in 2022. De auto's stuiterden door de nieuwe eigenschappen en het duurde even voordat het probleem was verholpen. Dit seizoen lijkt nauwelijks iemand nog last te hebben van het probleem. Tot de Grand Prix van België, de laatste race voor de zomerstop in de Formule 1. Bij Mercedes keerde het probleem ineens weer terug, zo legt teambaas Toto Wolff na afloop van de ietwat tegenvallende race uit aan de aanwezige media, waaronder RacingNews365. "Ons grootste probleem was het stuiteren. De auto stuiterde letterlijk op alle rechte stukken!" "Zelfs in Blanchimont moest Lewis (Hamilton, red.) van het gas af, terwijl je daar normaal gesproken makkelijk vol gas doorheen rijdt. Je stuitert op het rechte stuk, de banden oververhitten tijdens het remmen en daardoor kom je terecht in een vicieuze cirkel. Dat was de grootste valkuil van het weekend. Erg frustrerend, want nu beginnen we de zomerstop met dit probleem. We moeten gaan kijken naar de data."
Russell bevestigt stuiterprobleem
Zoals Wolff al zei, ondervond Hamilton problemen met het gestuiter. Ook Mercedes-teamgenoot George Russell ervoer een niet zo plezante rit op Spa-Francorchamps. "We kregen te maken met gigantisch veel gestuiter", zo bevestigt ook de teamgenoot van de zevenvoudig kampioen. Volgens Russell was Mercedes echter niet het enige team met dat probleem. "Een aantal andere teams hadden hetzelfde probleem, maar misschien niet zo erg als bij ons het geval was. Dat neemt echter niet weg dat het jammer is. Dit is de koningsklasse van de autosport, maar toch heeft een groot deel van de teams last van stuiterende auto's. Hopelijk kan dit snel opgelost worden", aldus de Brit, die zesde werd in de race.
Meest gelezen