In 1997 reed hij met een Tyrrell-Ford bijna naar het podium in de GP van Monaco. Zonder een pitstop te maken eindigde Mika Salo op P5. Het waren de laatste punten voor het team, waar ook Jos Verstappen voor reed, in de Formule 1. Later zou de Fin nog furore maken als invaller bij Ferrari. Nu volgt hij als oud-coureur de verrichtingen van de Formule 1 op de voet.
Salo presteerde altijd goed in Monaco, met drie keer een P5 en een keer een P4 op zijn naam. Hij keek afgelopen weekend dan ook met speciale belangstelling naar de verplichte tweestopper. "Het was interessant met de nieuwe regel, die volgens mij jammerlijk mislukte. Ik denk dat ze de regel voor volgend jaar opnieuw moeten overwegen", vertelt Salo tegen Viaplay.
Zelf was hij dus teamgenoot van Jos Verstappen, nu ziet hij hoe zoon Max de Formule 1 naar zijn hand heeft gezet de afgelopen jaren. "Ik denk niet dat er veel verschil is tussen de toprijders. Oké, Max is van een andere planeet, maar tussen alle anderen zit niet veel verschil en gaat het erom hoe het team functioneert."
Salo ziet Verstappen dit jaar dan ook zeker tot het einde meestrijden voor de wereldtitel met McLaren-rijders Oscar Piastri en Lando Norris. "Hij zit erbij. Absoluut. Hij heeft de volledige steun van zijn team. Hij hoeft zich geen zorgen te maken dat zijn teamgenoot punten wegpakt en hij is gewoon fenomenaal. Want je kunt zien dat de auto niet goed is, maar toch slaagt hij erin om races te winnen, dus hij is ongelooflijk."
Ook interessant:
Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en je doet automatisch mee aan de winactie.
Abonneer & win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!