Frits van Amersfoort loopt al decennia rond in de racerij en had bij zijn team Van Amersfoort Racing onder meer Max Verstappen, Charles Leclerc en Mick Schumacher onder zijn hoede. Die eerste twee rijden momenteel bij een topteam in de Formule 1 en laatstgenoemde wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een stoeltje voor volgend seizoen. Dat het leven in de koningsklasse niet altijd over rozen gaat, is iets wat Verstappen en nu ook Leclerc ondervindt. Bij Ferrari bevindt de Monegask zich in een lastig parket nu de Scuderia een draak van een auto heeft gebouwd. Maar Van Amersfoort denkt dat Leclerc zich er met zijn mentaliteit wel doorheen slaat. "Ferrari is sowieso een moeilijk team om voor te rijden als je net komt kijken", merkt Van Amersfoort op in gesprek met RacingNews365 . "Al die jonge rijders hebben de kwaliteiten om zo goed mogelijk te kunnen rijden. Ze hebben allemaal de kwaliteiten om te weten hoe de motorsport werkt. Ze weten dat het zowel hosanna als een tranendal kan zijn. Dat is hetgeen waardoor ze zo goed zijn." Van Amersfoort ziet een tweedeling tussen aankomend topcoureurs als Verstappen, Leclerc en Schumacher en rijders die een stuk minder getalenteerd zijn. Ook in zijn eigen juniorenteams. "We werken nu in een team met tien rijders en er zijn er ook een stuk of vier, vijf die niet begrijpen waarom ze niet hard genoeg rijden. Zij trekken continu de verkeerde conclusies. Voor Max, Leclerc en Schumacher gold dat niet. Dat waren allemaal coureurs die in staat zijn te accepteren dat het soms even niet loopt en dat er soms dingen spelen waar je geen invloed op hebt." Dat heeft onder meer te maken met het feit dat het speelveld in de autosport de laatste jaren een transformatie heeft ondergaan, denkt de teambaas. "De laatste tien jaar is de autosport heel erg een speeltuin geworden voor de rijken der aarde. Die hebben allemaal de negatieve eigenschap te denken dat alles te koop is", ziet Van Amersfoort. Die coureurs en investeerders komen soms van een koude kermis thuis. "Op het moment dat je topsport gaat bedrijven heb je weliswaar veel geld nodig en kan je ook veel geld verdienen, maar je kan met geld geen races winnen. Daar heb je je eigen talent voor nodig.” Daar zit volgens Van Amersfoort dan ook het verschil. "De goede rijders accepteren dat (dat er iets verkeerd gaat buiten hun schuld om, red.). Die kunnen vechten, een nederlaag accepteren en dat verwoorden. Zij worden niet door hun verlies gehinderd. Max staat furieus te stampvoeten als zijn motor het begeeft, maar het beïnvloedt zijn carrière verder niet", legt hij uit. “Dat geldt voor Leclerc ook. Hij beleeft nu een moeilijke tijd bij Ferrari en die komt hij vanzelf wel te boven, daar ben ik van overtuigd. Charles behoort tot de wereldtop. Dan is het een kwestie van of hij het bij Ferrari uit wil zitten of dat hij weggaat. Maar ik denk dat hij er goed mee omgaat. Hij blijft met het team vechten om het beter te maken. Hij draait niet om en loopt niet weg. Hij denkt niet dat hij de wereldcoureur is. En dat zie ik teveel, dat rijders ontevreden zijn en dat ze ergens anders heen gaan." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen