Red Bull overschreed in 2021 het budgetplafond en kreeg hiervoor dit jaar een zware straf van de FIA. Het komende jaar mag het team van Max Verstappen en Sergio Perez slechts 63% van de toegestane windtunnel- en CFD-tijd gebruiken. Dit was 70% geweest (vanwege de 1e plek in het kampioenschap krijgt Red Bull sowieso al minder tijd) als er geen forse straf voor het overschrijden van de budgetcap bij kwam. Voormalig Red Bull-kopstuk Dan Fallows weet in ieder geval zeker dat het invloed zal gaan hebben op de situatie binnen de Oostenrijkse renstal. De voormalige Head of Aerodynamics stapte begin 2022 over naar het Aston Martin Formule 1-team, waar hij nu technisch directeur is. Hij verwacht een zware opgave voor zijn oude werkgever. "Het is lastig om de precieze impact te bepalen, want ik werk er natuurlijk niet meer. Er is echter geen twijfel over mogelijk dat men het vanuit de engineeringkant wel zal voelen als een enorme teleurstelling", liet Fallows weten aan de media, waaronder RacingNews365 . "Persoonlijk zou ik het oppakken als een nieuwe uitdaging binnen het bedrijf. Het is iets waar je gewoon mee om moet gaan. Het is een restrictie." Gevraagd aan Fallows hoeveel impact de straf gaat hebben voor Red Bull, reageert hij: "Het is zeker niet weinig... Het is een uitdaging waar ze mee zullen moeten leren leven."
Meest gelezen