De lengte van een contract hangt in de Formule 1 af van veel factoren, maar een van de belangrijkste is vertrouwen. Zo kreeg Charles Leclerc in 2019 een vijfjarig contract onder zijn neus geschoven, maar moet Valtteri Bottas het doen met een eenjarig contract. Het verschil dus tussen een wonderkind en een coureur die onder het vergrootglas ligt. Maar een coureur heeft hier natuurlijk zelf ook een stem in. Zo tekende de 41-jarige Kimi Raïkkönen afgelopen jaar maar voor een jaartje bij maar vond Max Verstappen een langdurig contract bij Red Bull wel fijn, want dat geeft de mogelijkheid om te bouwen. Het laatste jaar van een contract is het spannendste. Niet alleen voor de coureurs en de teams, maar ook voor de fans en de pers. Ga maar na hoeveel er de afgelopen tijd wel niet is geschreven over de 'transfervrije' Lewis Hamilton. Of de maanden voordat Daniel Ricciardo bekend maakte Red Bull te gaan verlaten. Om duidelijkheid te scheppen in de contractuele situaties van de coureurs, hebben wij een overzicht voor je gemaakt.
Mercedes: Valtteri Bottas
Aangezien Lewis Hamilton nog niet rond is met Mercedes over een nieuw contract, laten we de Brit even buiten beschouwing. In augustus tekende Bottas bij voor een jaar, een lengte waar niet bijster veel vertrouwen uit spreekt. Voor de dertigjarige Fin is 2021 wederom dus een jaar van de waarheid.
Red Bull: Max Verstappen & Sergio Perez
Net iets meer dan een jaar geleden tekende Verstappen bij tot en met 2023. Enigszins verrassend, want er werd gespeculeerd dat de Nederlander misschien wel zou azen op een stoeltje bij Mercedes. Dat betekent dat Verstappen zeer waarschijnlijk pas in 2024 de overstap kan maken naar een ander team, tenzij er een enorme smak met geld op tafel wordt gegooid. Perez lijkt een tussenpaus voor Red Bull te zijn. De Mexicaan heeft een eenjarig contract gekregen en moet bewijzen een match te zijn voor Verstappen.
McLaren: Daniel Ricciardo & Lando Norris
McLaren denkt met Ricciardo een teamleider gevonden te hebben. Dat vertrouwen uit zich door middel van een dikbetaald tweejarig contract voor de 31-jarige Australiër. Voor Ricciardo valt te hopen dat McLaren de zaken beter voor elkaar heeft dan Renault waar hij niet verder kwam dan twee podiums. Norris tekende voor debuutjaar 2019 een eenjarig contract bij zijn werkgever. Maar al snel zag het team dat de Brit zich moeiteloos aanpaste aan de Formule 1 en werd zijn contract verlengd tot en met 2022. De contracten van beide McLaren-coureurs lopen dan dus af.
Aston Martin: Sebastian Vettel & Lance Stroll
De keuze was niet bepaald reuze voor Vettel toen Binotto hem meedeelde dat Ferrari niet met hem verderging. Maar Lawrence Stroll zag in de viervoudig wereldkampioen de ideale leider en vertelde Perez dat ie kon uitkijken naar een nieuwe werkgever. De Duitser tekende een driejarig contract dat dit seizoen is ingegaan en ligt dus nog vast tot het einde van 2023. Het is niet duidelijk voor hoe lang Lance Stroll nog vastligt, maar hij is wel bevestigd voor 2021. En daarbij zal de jongeling niet zomaar aan de kant worden geschoven zolang zijn vader er nog zit.
Alpine: Fernando Alonso & Esteban Ocon
Fernando Alonso mag dan wel al 39 jaar oud zijn, hij is bij Alpine als een verlosser binnengehaald. De Spanjaard kon ondanks zijn leeftijd meteen een tweejarig contract tekenen en ligt dus vast tot en met 2022. Zijn teamgenoot Ocon heeft het wat lastiger. Afgelopen jaar was Ricciardo hem de baas en en Alonso treft hij een taaie teamgenoot. 2021 is zijn laatste contractjaar bij het Franse team, dus moet de podiumfinisher zijn baas zien te overtuigen van zijn waarde.
Ferrari: Charles Leclerc & Carlos Sainz
Leclerc rijdt sinds 2019 voor Ferrari en als hij indruk blijft maken zal hij zeker zijn contract uitdienen, dat tot en met 2024 loopt. Leclerc heeft zich in zeer korte tijd opgewerkt tot kopman van de Italianen en zijn prestaties hebben (in ieder geval indirect) geleid tot het vertrek van Vettel. Carlos Sainz moet dat gat opvullen. Geen misselijke opgave, maar de Spanjaard heeft toch maar mooi een tweejarig contract bij Ferrari versierd.
Alpha Tauri: Pierre Gasly & Yuki Tsunoda
Gasly verraste vriend en vijand met zijn prestaties sinds hij werd teruggezet van Red Bull naar zusterteam Alpha Tauri (destijds nog Toro Rosso). Toch is er nog geen werk gemaakt van contractverlenging. Dat Red Bull redelijk makkelijk met coureurs schuift heeft daar ongetwijfeld mee te maken. Toch is een ervaren coureur geen overbodige luxe. Naast hem neemt namelijk Yuki Tsunoda plaats. De Japanse Formule 2-ster tekende een eenjarig contract en zal Helmut Marko dus in recordtempo moeten overtuigen van zijn kwaliteiten.
Alfa Romeo: Kimi Raikkonen & Antonio Giovinazzi
Hij weet maar van geen ophouden, Kimi Raikkonen. Hij is inmiddels 41 lentes jong, maar tekende voor een jaar bij. Dit jaar zal hij opnieuw kijken of hij er nog zin in heeft. Na een matig jaar leek Antonio Giovinazzi voor zijn zitje te moeten vrezen, maar de Italiaan mocht verrassend genoeg voor een jaar bijtekenen. Maar ook in 2021 zullen meerdere Ferrari-junioren zijn prestaties goed in de gaten houden.
Haas: Mick Schumacher & Nikita Mazepin
Haas nam afscheid van de twee oudgedienden Kevin Magnussen en Romain Grosjean en verving het duo door twee rookies. Een riskante move, maar ook eentje die te applaudisseren is in de vaak conservatieve Formule 1-wereld. Mick Schumacher en Nikita Mazepin mogen het gaan doen voor het Amerikaanse team. Het is niet duidelijk voor hoe lang ze hebben getekend, maar wel dat het meerjarige contracten zijn.
Williams: George Russell & Nicholas Latifi
George Russell zal nog flink balen van zijn gemiste kans op een overwinning toen hij Lewis Hamilton verving tijdens de Grand Prix van Sakhir. Zeker nu hij 'gewoon' weer een jaar bij Williams rijdt. De verwachting is dat het zijn laatste is, al is niet duidelijk wat zijn volgende bestemming is. Wellicht dat Hamilton (als hij bijtekent) na zijn mogelijk achtste titel dit jaar afscheid neemt of misschien wordt Bottas wel aan de kant geschoven ten faveure van de Brit. Russells teamgenoot Latifi heeft ook nog maar een eenjarig contract, maar mag hopen op meer door de bak centen die hij meeneemt.
Meest gelezen