Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Overzicht: Zoveel miljoenen betalen de GP van Nederland en andere Grands Prix aan de Formule 1

In 2022 staan er 23 Formule 1-races op de planning, maar in totaal zijn er 25 races waarmee de sport contracten heeft lopen. RacingNews365 ging op onderzoek uit: hoeveel miljoenen leggen de organisatoren van de F1-races neer om een GP te mogen hosten? En hoe lang lopen de contracten nog?

MOnza start 2021
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Door de jaren heen is de Formule 1-kalender steeds langer en langer geworden. Van ongeveer zestien races rond de eeuwwisseling tot zo'n negentien races in 2010. In 2022 pronken er 23 races op de Formule 1 kalender, terwijl deze in de komende jaren misschien nog verder uitgebreid zal worden. De huidige F1-baas Stefano Domenicali sprak al eens over 25 races.

Doordat er naast de 23 races die er dit jaar op de kalender staan ook al overeenkomsten zijn met China en Qatar voor de toekomst, is de kans aanwezig dat we al heel snel richting de 25 races per seizoen gaan. Verder wordt er nog gekeken naar een race in Las Vegas en staan andere locaties in de rij voor een plekje op de kalender.

RacingNews365 raadpleegde diverse bronnen en stelde een overzicht samen van de huidige contracten die de organisatoren hebben met de Formule 1 en hoe lang welke race nog op de kalender staat.

Wat kost de Formule 1 GP van Nederland?

Voor ons Nederlanders is de Grand Prix van Nederland natuurlijk de zeer interessant. De organisatie van de GP van Nederland sloot in eerste instantie een contract van drie jaar, van 2020 tot en met 2022. Doordat de editie van 2020 werd afgelast vanwege het coronavirus, is het contract een jaar verschoven. Deze loopt nu van 2021 tot en met 2023.

Er is daarbij een optie voor een verlenging van twee jaar. Aangezien de Formule 1 enorm onder de indruk was en de Grands Prix de komende jaren uitverkocht zal zijn, is de kans zeer groot dat die optie gelicht zal worden. We kunnen er dan ook op rekenen dat de Nederlandse GP nog tot en met 2025 op de kalender zal staan.

De organisatoren van de Grand Prix van Nederland betalen per jaar zo'n 32 miljoen dollar aan de F1-organisatoren om de race te mogen organiseren.

Diverse circuits met kortlopende F1-contracten

Van een aantal F1-races is de toekomst op de lange termijn nog niet helemaal zeker. Een handvol circuits staat dit jaar op de kalender en moet nog aan de onderhandelingstafel plaatsnemen. Andere circuits staan op de kalender, terwijl er op dit moment nog onderhandeld wordt en er eigenlijk nog geen contract ligt. De verwachting is dat die contracten allemaal rond zullen komen.

Zo heeft de Grand Prix van België een overeenkomst tot en met 2022. Over een nieuwe deal wordt nog onderhandeld. Hetzelfde geldt voor Monaco, Bahrein, Frankrijk, Oostenrijk en Mexico. De race in Monaco heeft nog geen nieuw contract aangekondigd, maar zal dit jaar gewoon op de kalender staan. Over de jaren daarna is nog niets bekend. De GP van Oostenrijk, die wordt verreden op de Red Bull Ring, heeft een optie voor een meerjarige verlenging. Omdat Red Bull eigenaar is van het circuit lijkt het slechts een formaliteit dat die optie wordt gelicht.

De race in Austin (Verenigde Staten) heeft ook nog geen nieuwe deal, hetzelfde geldt voor Singapore. Zij zijn aan het onderhandelen over de race aldaar, maar aangezien zij wel op de 2022-kalender staan, lijkt een nieuwe deal een formaliteit.

Update 27 januari 10:00 uur: De GP van Singapore heeft een nieuw contract getekend, waardoor het de komende zeven jaren op de kalender zal staan.

Duurste Grands Prix vinden plaats in het Midden-Oosten

Als we op zoek gaan naar langlopende contracten, dan komen we vooral uit bij de Grands Prix die dik betalen voor de organisatie van een F1-race. Zo sloot F1 een deal met Qatar, dat vanaf 2023 voor tien jaar op de kalender zal staan. Daar betalen ze dik voor.

De GP van Qatar is de duurste Grand Prix op de kalender. De organisatoren betalen 55 miljoen per jaar. Saoedi-Arabië, dat eveneens een langdurig contract sloot, betaalt eenzelfde bedrag. Hetzelfde geldt voor Azerbeidzjan. China, Abu Dhabi en Bahrein tasten eveneens diep in de buidel, net als de organisatoren in Rusland.

Een bijzondere verschijning in de lijst is de race in Miami. Deze zal tot en met 2031 op de kalender staan, maar de F1-bazen en de organisatoren werken samen, waardoor de F1 zelf (een deel van) de kosten op zich neemt.

RacingNews365 stelde een compleet overzicht op van alle F1-contracten, de bijbehorende kosten en de looptijd. Deze lijst kwam tot stand aan de hand van uitgebreide discussies met verschillende partijen, waaronder de organisatoren, de Formule 1 en de teams zelf.

In totaal kwamen de hosting fees uit op zo'n 700 miljoen dollar per jaar. Geld dat in het laatje van de Formule 1 terecht komt.

Formule 1 Grand Prix-contracten

Land Circuit Hosting Fee ($) Contracteinde Opmerkingen
Bahrein Sakhir 45 miljoen 2022+ Verlenging aanstaande
Saoedi-Arabië Jeddah 55 miljoen 2025 Verhuist in toekomst misschien naar Qiddiya
Australië Albert Park 35 miljoen 2023
Italië Imola 20 miljoen 2025 Contract nog niet getekend
VS Miami Samenwerking 2031 Circuit moet nog worden goedgekeurd
Spanje Barcelona 25 miljoen 2026
Monaco Monte Carlo 15 miljoen 2021* Staat op kalender, wordt onderhandeld over verlenging
Azerbeidzjan Baku 55 miljoen 2024 In 2021 verlengd
Canada Montreal 30 miljoen 2029
Frankrijk Paul Ricard 22 miljoen 2022
Oostenrijk Red Bull Ring 25 miljoen 2022+ Optie voor meerjarige verlenging
Groot-Brittannië Silverstone 25 miljoen 2024
Hongarije Hungaroring 40 miljoen 2027
België Spa 22 miljoen 2022 Wordt onderhandeld over nieuwe deal
Nederland Zandvoort 32 miljoen 2023+ Optie voor tweejarige verlenging
Italië Monza 25 miljoen 2024 In 2020 nog verlengd
Rusland Sochi 50 miljoen 2025 Vanaf 2023 op Igora Drive Circuit
Singapore Marina Bay 35 miljoen 2028 Contract verlengd in januari 2022
Japan Suzuka 25 miljoen 2024
Mexico H. Rodriguez 25 miljoen 2022
USA Austin 25 miljoen 2021* Staat op kalender, wordt onderhandeld over verlenging
Brazilië Interlagos 25 miljoen 2025
Abu Dhabi Yas Marina 40 miljoen 2030
China Shanghai 50 miljoen 2025 Keert terug in 2023
Qatar Losail 55 miljoen 2031 Vanaf 2023

Ook interessant:

Dit gebeurt er met de oude F1-wagens van Verstappen en collega's

Wat gebeurt er met alle auto's, waaronder de titelwinnende Red Bull van Verstappen, nu deze niet meer worden gebruikt als race-wagens? We zochten het uit.

9 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez