Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Palmer vol lof na 'close call' Verstappen: "Miste bijna een kans voor open doel"

Bij de herstart tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna verloor Max Verstappen bijna zijn auto toen hij zijn banden probeerde op te warmen. Jolyon Palmer zag het gebeuren en prijst de Nederlander voor zijn stuurmanskunsten (en het kleine beetje geluk dat hij had), waardoor hij zijn RB16B op de baan kon houden.

Valtteri Bottas en George Russell vlogen tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna in de dertigste ronde van de baan. Nadat de race even stilgelegd was en de rotzooi van de baan was geruimd, ging het veld achter de safety car weer rollend van start. Het was linksaf in Rivazza dat Max Verstappen als leider van de race bijna zijn auto verloor.

Volgens Jolyon Palmer zorgde een mix van geluk en stuurmanskunst ervoor dat de Red Bull-coureur zijn auto uit de muur kon houden. "Dit was zo close voor Max, hij miste bijna een kans voor open doel, aangezien zijn titelconcurrent niet meer mee kon doen voor de overwinning", schrijft Palmer in zijn column voor F1.com, verwijzend naar Lewis Hamilton die op dat moment was teruggevallen na zijn uitstapje in de grindbak.

Hoewel het misschien wat gelukkig oogde dat Verstappen zijn auto nog maar ternauwernood onder controle kon houden, was dat volgens Palmer niet helemaal zo. "Hij had inderdaad geluk dat hij de baan niet helemaal verliet, maar ik heb Max al een paar keer eerder zijn spinnende auto onder controle zien houden." De oud-Formule 1-coureur wijst hierbij bijvoorbeeld naar Brazilië 2016 en Turkije vorig jaar waarbij hij zijn race ook redde door 'op de rem te trappen en deze op het optimale moment weer los te laten'.

"Dit moet haast wel puur instinct zijn voor hem, aangezien het niet iets is dat een coureur echt kan oefenen", vervolgt Palmer zijn lofzang. "Hij kreeg het wéérr voor elkaar om de auto terug op de baan te krijgen en dat op het punt waarop veel anderen denk ik volledig zouden zijn gespind."

Ook interessant:

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021 RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull