De afgelopen jaren zagen we Lewis Hamilton vaak al een race of drie à vijf voor het einde van het seizoen de wereldtitel voor zich opstrijken, nadat hij gedurende het jaar niet tot nauwelijks echte tegenstand kreeg. Een gevecht met Sebastian Vettel hier en een gevecht met Valtteri Bottas daar. Hamilton moest de afgelopen jaren zelden zo hard aan de bak als de afgelopen twee races het geval was. Tot overmaat van ramp voor de zevenvoudig kampioen ging hij tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna de fout in toen hij de jacht op Verstappen had geopend. Volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer dwong de Red Bull-coureur de fouten van Hamilton af. "De feitelijke reden voor de fout van Hamilton was dat hij met zijn wagen via het natte deel van de baan een achterloper in probeerde te halen kort nadat hij droogweerbanden op zijn auto geschroefd had gekregen." "Dat terwijl het in zo'n fase van de race cruciaal is om op de droge lijn te blijven. Zodra je op het natte gedeelte van de baan komt, dan kan je zomaar er vanaf glijden", zo legt Palmer de gebeurtenissen uit in zijn column op de officiële Formule 1-website, alvorens hij ook het psychologische deel bespreekt. "Achter de feitelijke reden zit de mindset van de coureur Lewis Hamilton, die de risico's kent van het rijden naast de droge lijn. Hij vond het echter het risico waard om daar van af te wijken om zo de druk op te kunnen voeren op Verstappen - zijn rivaal in de strijd om de wereldtitel", aldus de Brit, die zag hoe Verstappen duidelijk minder risico nam. "Toen Max diezelfde groep met wagens op een ronde achterstand zette, week hij geen moment af van de droge lijn. Daardoor verloor hij veel tijd op de Mercedes van Hamilton, want hij reed voorzichtig. Hamilton zag daardoor de leider in de race steeds dichter- en dichterbij komen. Hij was wanhopig om de druk op te voeren en nam daarom risico's, die zich niet uitbetaalden." Het was volgens Palmer zeker niet de eerste keer die race dat Hamilton een groot risico nam. "Aan het begin van de race nam hij ook een megarisico toen hij probeerde Verstappen van zich af te houden in de eerste chicane, waarna hij eraf werd geforceerd over de kerbstone, met onvermijdelijke schade aan zijn voorvleugel tot gevolg." De risico's die hij in Imola nam, heeft hij lang niet hoeven nemen, meent Palmer. "We zagen dat Lewis risico's nam die we hem al jaren niet hebben zien nemen, vanwege de tegenstand die hij dit jaar heeft. Op het moment dat Lewis vroeger aan de leiding ging, of in de achtervolging was op Vettel of Bottas, dan zagen we hem dat soort risico's niet nemen. Hij weet dat de bedreiging in 2021 groter is dan ooit tevoren."
Meest gelezen