Voormalig F1-coureur Jolyon Palmer analyseert zoals altijd de Grands Prix en zo dus ook de prachtige race op Silverstone. Behalve dat hij natuurlijk de grote chaos aan het begin van de race bespreekt, kijkt hij ook terug op het gevecht tussen Mick Schumacher en Max Verstappen dat plaatsvond in de laatste ronde van de race. De strijd tussen Schumacher en Verstappen voor P7 was intens, waarbij de twee elkaar meerdere keren bijna raakten. De Nederlander kampte met problemen aan zijn RB18 en was daardoor qua snelheid ongeveer gelijkwaardig aan de Haas. Schumacher probeerde in de laatste ronde aan de buitenkant van bocht zes, aan het einde van de Wellington Straight, Verstappen voorbij te gaan. "Max liet hem simpelweg de deur zien en forceerde hem van de baan af", vertelt Palmer op F1TV in zijn analyse, waarna hij zijn twijfels uitspreekt over in hoeverre dit door de beugel kon. "Het leek erop dat de wedstrijdleiding het oké vond, maar het is tegenstrijdig met wat ze zeiden aan het begin van het seizoen."
Verstappen nam veel risico
Verstappen liet de Duitser duidelijk zien dat het niet zo makkelijk is om zomaar even voorbij te kunnen aan de wereldkampioen. Schumacher had de hoop echter nog niet opgegeven en probeerde het nog een keer in de allerlaatste bocht, wetende dat een crash ervoor zou zorgen dat zijn eerste F1-punten in rook opgingen. Ook hier ziet Palmer een Verstappen die op het randje, of zelfs daarover, verdedigt. "Het gevecht in de laatste bocht vat eigenlijk een beetje samen in hoeverre Max wil vechten en risico wil nemen. Hij stuurt in terwijl Schumacher aan de binnenkant zit en meer grip, snelheid en een betere racelijn heeft. Ze raakten elkaar bijna, maar Mick werd gedwongen om gas terug te nemen. Verstappen verdedigde op het randje." Het is niet de eerste keer dat een Red Bull en een Haas in precies diezelfde bocht raceten voor positie, maar toen ging het wel fout. In 2020 ging Alex Albon voor datzelfde gat, maar in tegenstelling tot Schumacher hield hij zich niet in. Het gevolg? Hij tikte Kevin Magnussen van de baan, maar kon zelf door blijven rijden. "Je ziet wat het voor verschil maakt als iemand niet van zijn gas af gaat", legt Palmer uit. "Max naam daar echt een risico".
Meest gelezen