In de eerste paar races van het Formule 1-seizoen waren het Ferrari en Red Bull als de grote favorieten bij de constructeurs. Het zijn nog altijd de enige twee teams die een race hebben gewonnen dit seizoen, maar zonder overwinning komt Mercedes nu gevaarlijk dichtbij de Scuderia in de constructeursstand. Het gat is nog maar dertig punten. Het team van Lewis Hamilton en George Russell profiteert namelijk van de grote zwakte van Ferrari. Elke race waar geen simpele, duidelijke strategie mee is gemoeid, daar laat de Italiaanse renstal wat liggen. Althans, dat vindt Jolyon Palmer. In zijn column voor Formula 1 stipt hij hier het voordeel voor Mercedes aan. "Mercedes profiteert van Ferrari's trend om haar potentieel niet te maximaliseren, met dank aan de strategische beslissingen die zeker niet ideaal zijn." "Ferrari kan de strategie aanwijzen als reden waarom zij niet beter scoorden dan de vierde en de zesde plaats in Boedapest. Het is bijna onverklaarbaar dat Leclerc achter beide Red Bull-bolides finishte, terwijl zij vanaf P10 en P11 startten."
Palmer vond pitstop van Leclerc logisch
De harde band moest volgens Palmer overduidelijk overgeslagen worden tijdens de GP van Hongarije, maar Leclerc had geen keuze nadat hij alle mediumbanden al verbruikt had gedurende het weekend. Toch ziet de voormalig F1-coureur enige logica in de pitstopstrategie van Ferrari. "Ze wilden met de pitstop de leiding in de race behouden na Verstappens undercut, maar daarbij moest de zachte of de harde band gebruikt worden." "Een pitstop op dat moment betekende de harde band, wat uiteindelijk wel de catastrofale fout bleek. Als Leclerc zijn track position had afgestaan aan Sainz of Hamilton en een latere stint op softs had gekozen, dan had hij waarschijnlijk gewonnen. Of in ieder geval voor de overwinning kunnen vechten. Het was weer een overwinning die van de Monegask werd afgepakt en ik weet zeker dat hij hier een uitleg voor wil." Uiteindelijk waren het Hamilton en Russell die op het podium stonden in Hongarije. Palmer ziet een patroon. "Als de strategie voorspelbaar is, dan kan Ferrari het wel aan. Als de race echter verandert en onvoorspelbaar is, zoals in Hongarije, dan komen ze in de problemen en verliezen ze punten op Red Bull én op Mercedes." "Dit betekent dat ze de zomerstop ingaan met Verstappen en Red Bull op ruime voorsprong, terwijl Ferrari juist in de achteruitkijkspiegel moet gaan kijken. Mercedes komt snel dichterbij, iets wat nog moeilijk te geloven was tijdens het begin van het seizoen."
Meest gelezen